Då man skapar en profil, anger man en massa saker för denna, rättigheter o.s.v. Min fråga är som följer: Om jag skapar en profil som jag lägger bland "Users" och ger denna profil rättigheter till en viss katalog (läs FTP) Hur ska jag förhindra att den personen/profilen kan klättra uppåt i "katalog-trädet"? alltså så att personen INTE kan gå ovanför sin givna katalog-rot? Jag tyckte det inlägg var en aning luddigt, men jag försöker! Ser nu när jag läser mitt inlägg att det VAR ganska luddigt, MEN , jag fick i alla fall veta det jag ville veta. Man tackar.Win 2k3 server
Måste jag gå in i nån slags service och ange detta eller räcker det med att jag lägger till profilen i katalogen? ( alltså delar ut katalogen i utforskaren och ger den profilen rättigheter )
/JuhaSv: Win 2k3 server
En profil är ju en mapp som innehåller en användares inställingar. Om vi pratar om en användare som loggar in på ex en WinXP och sedan när han loggar ut så sparas hans profil på Win2003 server. Då kan den ligga sparad i tex:
D:\Profiles\%UserName%
Det kan också vara så att det är en lokal användare på Win2003 Server, och då ligger hans profil i:
C:\Documents and Settings\%UserName%.
Eller så menar du inte profil, utan hemmakatalog, och då kan de ex ligga i:
D:\Users\%UserName%
Oavsett var profilen ligger så ska användaren ifråga bara ha rättigheter i sin egen mapp, %UserName%. I Mappen ovanför så ska användaren inte ha några rättigheter, och kan då inte heller gå tillbaka ett steg.Sv: Win 2k3 server
/Juha