Skumt problem: Låter mysko, håller med! Vet ej exakt vad du vill veta men ska försöka: Det kan finnas massor av olika anledningar till att dina användare inte kan logga in transparent mellan de olika domainerna. Men de främsta brukar vara att domainerna inte hittar mellan varandra, och då brukar DNS & WINS vara de stora bovarna i dramat! Ok, tack för hjälpen!Nt4 > Win2000 problem
Jag har en NT4 domän och en win2000 domän som har tvåvägs trust mellan sig.
Det skumma är ett endast vissa användare i Nt4 domänen kan "browsa" DC:n i 2000 domänen.
Några får upp rutan för att logga på när de försöker komma åt utdelningar på den?? jag har kollat trusten och den verkar funka, annars skulle ju inte vissa användare kunna komma åt den. Och jag har även kollat policyn "access this computer from the network" på w2000 dc:n och där har "everyone" åtkomst. Därtill ska även nämnas att det finns 2 användare som är medlem av exakt samma grupper i nt4 domänen, men där bara den ena kommer åt serven utan att få upp logga på rutan?? Mysko tycker jag.
Alla idéer/förslag välkomnas.
/ErikSv: Nt4 > Win2000 problem
Hur har du det med DNS, WINS, DHCP, routing och RRAS?Sv: Nt4 > Win2000 problem
Både klienterna och servrarna i NT4 domänen använder en linux DNS.
DC:n i 2000 domänen använder sin egen DNS.(denna domän är ej "populerad" än, där finns endast den dc:n. Tanken är att Nt4 domänen ska "flyttas" dit på sikt.)
WINS:en finns i NT4 domänen som både klienter/servrar i NT4 domänen + dc:n i 2000 domänen använder.
DHCP-server finns i NT4 domänen som klienterna använder.
Vi har en Cisco router som förgrenar nätverket.. Men pdc:n + de flesta servrarna + klienterna i Nt4 domänen och 2000 dc:n ligger på samma subnät.
/ErikSv: Nt4 > Win2000 problem
> <b>Både klienterna och servrarna i NT4 domänen använder en linux DNS.</b>
> <b>DC:n i 2000 domänen använder sin egen DNS.</b>
Om du nu ska migrera från WinNT4 till Win2000 så ska du börja med DNSen. Det är helt ok att köra den på Linux. SKa du köra ett gemensamt namespace, eller ska du ha det helt skillt mellan din Linux DNS och din Win2000 DNS? Rekomendationen är att knyta ihop de båda.
> <b>WINS:en finns i NT4 domänen som både klienter/servrar i NT4 domänen + dc:n i 2000 domänen använder.</b>
Jag hade gjort tvärtom, alternativt ännu hellre, en WINS i varje domain, med replikering imellan. Då är det enkelt att ta bort WinNT4 WINS när väl domainen ska tas ner.
> <b>DHCP-server finns i NT4 domänen som klienterna använder.</b>
Även DHCP hade jag flyttat till Win2000. Glöm inte att lägga till din DHCP i AD.
> <b>Vi har en Cisco router som förgrenar nätverket.. Men pdc:n + de flesta servrarna + klienterna i Nt4 domänen och 2000 dc:n ligger på samma subnät.</b>
DÅ lär inte routingen ställa till det!Sv: Nt4 > Win2000 problem
Jag kom förresten på att NT4 PDC:n+BDC:n inte alls ligger på samma subnät som 2000 dc:n.. men det lutar nog åt att det är något annat problem.
/Erik