Min arbetsmiljö är Windows NT4 i nätverk. Varje användare har eget konto. Om man installerar en lokal skrivare så ser alla användare den. Om man däremot installerar en nätverksskrivare så måste varje användare lägga till den själv. Det verkar alltså som att de nätverksskrivare man har installerat sparas i respektive användares profil. Gör en textfil som du döper till tex logon.bat Jo, inloggningsscriptet är ju förstås en möjlighet. Nu rör det sig om ca 250 datorer och ca 15 skrivare och alla ska inte ha samma skrivare. Men jag skulle kunna lösa det genom att låta inloggningsscriptet anropa en kommandofil som ligger lokalt på varje dator. I den lägger jag in anropet till skrivaren. Det finns en del vägar, och en hel del fallgropar! Du kan ju ha flera .bat filer. Det är nästan uteslutande NT4 Wks-klienter. Någon enstaka 98 och någon enstaka W2K, men dessa kan man hantera manuellt. WSH är inte installerat och användarna har inte admin-rättigheter. Hmmm, det visar sig att Con2Prt inte finns på våra datorer. Enligt MS support får man tillgång till den genom att installera "Microsoft Windows NT 4.0 Zero Administration Kit (ZAK)" vilket inte är gjort på våra datorer. Läste lite mer på MS Support och läste mig till att Con2Prt kan installeras fristående vilket jag gjorde. Yes! Det fungerade. Nu ska jag testa min idé med den lokala kommandofilen och återkomma. Man kan genom att kontrollera datornamnet bestämma vilken skrivare som skall vara default. > <b>Det är nästan uteslutande NT4 Wks-klienter. </b> >> <b>Skrivarvalet ska inte styras av vem som loggar på, utan av vilken nätverksskrivare som står fysiskt närmast datorn. </b> >Har för mig att drivrutinen måste vara installerad för att en vanlig användare ska kunna få lägga till en skrivare!Skrivarköer i Windows NT4
Hur gör jag om jag vill lägga in en ny nätverksskrivare för alla användare? Det sätt jag använt hittills är att:
* ta bort alla profiler
* installera den nya skrivaren i ett användarkonto
* kopiera det användarkontot till default user
När sedan användarna börjar logga in skapas nya profiler där den nya skrivaren finns med. Nu är det väldigt många användare på min arbetsplats och en del av dem sparar filer på skrivbordet. Dessa försvinner förstås om jag gör som jag beskrivit och det är därför ingen bra lösning.
Någon som har ett tips om hur man lägger in resp tar bort en nätverksskrivare för samtliga användare?
//JanneSv: Skrivarköer i Windows NT4
skriv
@echo off
con2prt /C \\SERVERNAMN\SKRIVARNAMN
Sen går du in i usermanger och skriver logon.bat under "login script name"
På dom servrar jag sköter ligger logon.bat på \\server\winnt\system32\repl\import\scripts men tror inte detta är det stället som NT letar default på. Någon annan får rätta mig här..... En liten bit på vägen i alla fall...
/johanSv: Skrivarköer i Windows NT4
Con2Prt känner jag inte igen. Är det standard i NT4?
Till att börja med, är det enbart WinNT4 Wks som klienter?
Har alla klienterna WSH installerat?
Är användarna vanliga användare eller local admin på klienterna?Sv: Skrivarköer i Windows NT4
1.bat 2.bat 3.bat osv
och sen bara bestämma vilken bat på vilken person.
Du kan lägga flera skrivare i samma bat fil, så en person kan få alla 15 skrivarna.
Nästa person bara 1 osv..
Det hade jag gjort i alla fall, så fort det sker en förändring så är det bara att ändra i bat filerna.. Smidigt
Ja CON2PRT /C är mig veterligen fullt användbart i NT, vi har 45 servrar som alla kör login script med det kommandot.
Om du kör flera skrivare i bat fil så skriver du CON2PRT /CD på den som du vill skall vara default!
Skrivarvalet ska inte styras av vem som loggar på, utan av vilken nätverksskrivare som står fysiskt närmast datorn. Därför lutar jag åt att lösningen att lägga in en kommandofil som ligger på varje dator och som anropas från det generella inloggningsscriptet.
Switchen på Con2Prt för att sätta defaultskrivare är precis vad jag söker.
Det här är ett annat tillvägagångssätt än det jag tänkte mig från början. Jag trodde att man på något sätt kunde gå in i användarnas profiler och ta bort respektive lägga till nätverksskrivare.
Jag gör ett test med ovanstående förslag och återkommer.
Back to the drawingboard alltså!
Men då får du ju skriva 250 rader med olika datornamn och vilken skrivare som är aktuell.
Men observera då blir logon.bat väldigt stor!
Och vet inte hur lång tid det tar att köra det, men det går.
Så här skiver man då.
if "%COMPUTERNAME%" == "datornamn" con2prt /cd \\server\printer <---EXEMPEL
Så först skriver du samtliga 15 skrivare (utan D), eller dom du vill dom skall ha tillgång till
sen skriver du samtliga datorer enligt ovanstående.
Då får dom tillgång till samtliga skrivare och den som du valt som står närmast blir default.
Hoppas bara att det inte tar för lång tid att köra bat filen, men du får testa.
Och det tar ju kanske en stund att skriva det... Men om du sen lägger till en data så är det ju bara att skriva en extra rad kod. Skit smidigt (tycker jag)
Härligt att jobba i renodlade nät!
> <b>WSH är inte installerat </b>
Ajdå! Då blir det att hålla till godo med gamla hederliga BAT-filer. Om ni får möjlighter att installer WSH i samband med något annan installation så ta den (ingår i IE4+), mycket trevligare att arbeta med VBS än med BAT-filer. Dels går det att göra mycket mer med språket, dels så har du betydligt bättre objekt att arbeta med och dels så går det brutalt mycket snabbare! Tex i WSH så har du AddWindowsPrinterConnection, <URL:http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/wsmthaddwindowsprinterconnection.asp>, som är precis det du vill använda!
> <b>användarna har inte admin-rättigheter.</b>
Mycket bra, men kan ställa till en del jobbiga saker. Kommer inte riktigt ihåg WinNT4, men får man installera en skrivardrivrutin om man inte är admin? Har för mig att drivrutinen måste vara installerad för att en vanlig användare ska kunna få lägga till en skrivare! Men osäker dock.
> <b>Skrivarvalet ska inte styras av vem som loggar på, utan av vilken nätverksskrivare som står fysiskt närmast datorn. </b>
Går utmärkt att lösa via WSH/VBS och antagligen även med BAT. Bygg en databas över vilka geografiska platser du har. Mappa sedan datorerna till rätt plats och respektive skrivare till rätt plats. Sedan i inloggningsskriptet så kollar du datornanm, jämför med databasen och lägger till rätt skrivare!
> <b>Jag trodde att man på något sätt kunde gå in i användarnas profiler och ta bort respektive lägga till nätverksskrivare</b>
Kolla under mappen Printhood i profilen. Tror att den dyker upp iom IE4+.Sv: Skrivarköer i Windows NT4
> <b>Går utmärkt att lösa via WSH/VBS och antagligen även med BAT. Bygg en databas över vilka geografiska platser du har. Mappa sedan datorerna till rätt plats och respektive skrivare till rätt plats. Sedan i inloggningsskriptet så kollar du datornanm, jämför med databasen och lägger till rätt skrivare!</b>
Kan ju också tillägga att detta är en bra utvecklingsidé. Att bygga ett GUI som löser de här delarna åt administratörern. SKulle nog gå att ta betalt för.Sv: Skrivarköer i Windows NT4
Jag tror du har rätt. Får införa rutinen att installera aktuella skrivare på adminkontot för alla nya datorer.
Tack för era råd. Nu vet jag vilka verktyg som kan användas. Jag börjar nog med en "snikversion". Jag installerar Con2Prt på samtliga datorer. Loginscriptet får anropa en bat-fil som ligger lokalt på varje dator.
Men jag ska titta på de mer avancerade scriptvarianterna också. Om jag kan få dem installerade i samband med någon annan uppdatering så är jag lite sugen på att göra en databaslösning. Kanske till och med ett GUI :-)
//Janne