Har problem att byta Operativsystem på en Bärbar burk med XP ?? Har aldrig hört talas om att man kan låsa en dator till ett visst os... Hur uppträder denna "låsning"? Hur har du försökt att installera det nya OS:et? Vilket OS är det du försöker byta till? Jo om man försöker installare Windows 200 så precis innan det är klart får man meddelandet att datorn är "designed for XP---" mmmmmmmm... undrar om du inte måste Formatera om din HD först Kan man lösa detta mjukvarumässigt eller kan det vara så att det helt enkelt är ett hårdvaruproblem? Som jag ser det måste du ta ett beslut, om du skall rensa HD :n och börja om. Vi har provat det oxå,. Har formaterat hela hårddisken och installerat om OS men det var då felmeddelandet dök upp ! Installerade då XP igen. Hej Jo jag tycker oxå att det verkar om om den är "låst" till ett viss OS och han det måste till en yttre justering för att ändra det... Bios eller nåt sånt klurigt :-) Rådfrågade några experter ikväll,dom säger att du skall utföra Om det fortfarande strular, kan man ju alltid testa att öppna burken, och ta ut batteriet, som håller i minnet till bios i minst ca 5 se. Då glömmer den iofs bort alla andra inställningar, och risken finns ju också att den som standard hoppar tillbaka till XP-låset. Men det är värt att testa, tror jag. Jag rekomenderar absolut inte einord lösning, speciellt inte på en bärbar dator.Byta Operativsystem på XP-Burk
Det verkar som om den är låst till XP. Finns det nåt sätt att "låsa upp" den så att det går att byta operativsystem??
Känner ngn igen detta problem ??
NettanSv: Byta Operativsystem på XP-Burk
/JohanSv: Byta Operativsystem på XP-Burk
Sv: Byta Operativsystem på XP-Burk
Kan det vara kollision mellan NTFS och Fat32. Själv använder jag Power Magic
där finns ett underprogram Boot Magic som gör att jag kan välja vilket OS som skall starta.
Sen är ju principen alltid att det strular om man vill lägga en lägre version över en högre.Sv: Byta Operativsystem på XP-Burk
Jag skulle köra FDisk och sedan Formatera om hela HD:n.
Om du har tillgång till Power Magic 7.0 så kan det lösas med detta program.
Kan du forfarande starta XP ?Sv: Byta Operativsystem på XP-Burk
NettanSv: Byta Operativsystem på XP-Burk
Är ingen stjärna i detta (heller) men för mig låter som om att det är nåt bios som går in o stoppar installationen?
/BenkeSv: Byta Operativsystem på XP-Burk
fullständig Formatering.Det gör du bäst med en DOS diskett.Sv: Byta Operativsystem på XP-Burk
Men med lite tur, så glömmer den bort hela tjaffset. =) Fast hårddiskar och sånt glömmer den också bort, men så gott som alla bios idag autodetectar tillbaka dem så fort man startar datorn igen.Sv: Byta Operativsystem på XP-Burk
Hur ser meddelandet ut som kommer upp... är det inne i windows (grafiskt) eller är det ett ansi meddelande?