Hej! Hej... > <b>Command promten kör vad jag vet med Unicode,</b> Ja, jag ser att det används olika teckentabeller för tecken 128-255. Löste det genom att använda ett VBScript som listar alla filer! Tack för era två inlägg!Problem med omdirigering av resultat med dir-kommandot
När jag kör kommandot dir med switcharna /s/b/o/a:-d för att skriva ut sökvägarna till alla filer i alla kataloger och vill omdirigera resultatet till en text-fil så skrivs bokstäverna å,ä,ö inte ut som de ska. Så här ser hela kommandot i prompten ut:
dir /s/b/o/a:-d > textfil.txt
Alla filer listas som de ska förutom att de tre bokstäverna inte blir rätt. Skriver jag ut resultatet direkt i prompten så visas bokstäverna rätt, men inte vid en omdirigering till textfilen. Finns det någon switch jag har missat för detta, eller finns det någon annan lösning?
Använder Win XP Pro som operativ sys.
Tack på förhand!Sv: Problem med omdirigering av resultat med dir-kommandot
Finns nog ingen lösning på ditt problem. Command promten kör vad jag vet med Unicode, det verkar som när Dir skall spara sin fil så sparar den med UTF8 eller UTF7 vilket gör att åäö samt andra roliga tecken över 127 tabellen blir konstiga.
En lösning vore ju om du körde något annat program som listade den data du vill ha.
Jag personligen hittar ingen switch till Dir som skulle betyda contenttype. :-(
Har förvisso inte testat om språkinställningarna i windows kan ha något med detta att göra.
//Johan NSv: Problem med omdirigering av resultat med dir-kommandot
Och vad jag vet så kör CMD CodePage 850 (var det väl). Nåja, iallafall inte Unicode. Men jag är inte säker om detta och kan lika gärna ha fel!Sv: Problem med omdirigering av resultat med dir-kommandot
//Roger