Har ett smärre problem med att win2k dumpar minne, flera gånger per dag, ibland upp till 10-talet gånger. Det är instabilare än win98 skulle man kunna säga. Det enda jag kommer på just nu är att gå in i BIOS och kolla inställningarna där och ev. starta med en utförlig test av minnen. Jag tycler att det låter som ett hårdvarurelaterat problem. Minnen eller kanske tom värmen? Tackar för alla idéer på lösning.Problem med återkommande minnesdumpningar, flera per dag.
Vid minnesdumparna visar den upp antingen 0x0000001e (kmode_exception_not_handled) eller 0x000000d1 (driver_irql_not_less_or_equal).
Detta sker utan något logiskt mönster, den kan krascha när man sitter i IE, lägger harpan, eller t.o.m. när man inte är i närheten av den. Det finns heller inget bestämt tidsmönster den kraschar enligt.
Hela problemet uppstod i lördags vid första starten på morgonen, efter att datorn stått på utan att nån suttit vid den merparten av fredagen.
Har sökt om problemet i Knowledge Base på MS hemsida, och endast hitta en sak som passade, men som det inte var. Det var att SP3 inte är kompatibla med vissa hot-fixar som släppts nyligen.
OS är Windows 2000 Professional SP3.
Datorn ifråga är ca 3 veckor gammal, så d kan inte vara gammal hårdvara som är problemet.
Tjänster utöver MS egna som är igång, är: Apache, Mysql, ICQ, MSN, Nvidia, Logitech.
Har som ett försök att avhjälpa problemet provat att installera SP4 men då skrek datorn tyvärr rakt ut och sa att det inte gick på grund av nåt fel.
Datorn går som workstation och använder ICS för delning av internet med en annan dator (också körande Win2k).
Har uttömt alla möjliga lösningar jag kan komma på förutom ominstallation.
Kanske någon annan har en lösning som är värd att prova, eller kanske har råkat ut för samma problem???
Tacksam för hjälp.
Med vänlig hälsning
Daniel Östlund
Uppdatering 2003-07-30:
Datorn har numera vart iväg på service hos återförsäljaren, som har bytt RAM-minne i datorn. Även så har operativssystemet bytts till Windows XP Professional SP1.
Tyvärr så kvarstår problemet...
Nätverket är fortfarande det samma. En annan dator (Win2k) är kopplad till denna direkt via TP-kabel (ingen hubb i nätverket).
Har undersökt lite loggar och jämfört problem.
Samma problem där med, den klagar på att det blir fel i IP NAT (fel i översättningen i Kernel läget).
Detta får mig att tro att det är antingen nåt med nätverket som spökar. Eller så är det helt enkelt kombinationen VIA-krets och AMD-processor som spökar, har läst lite grann i tidningar, och sett att flera har liknande problem, med liknande dumpningar.
Nån som har nån idé om lösning?Sv: Problem med återkommande minnesdumpningar, flera per dag.
Sv: Problem med återkommande minnesdumpningar, flera per dag.
Testa att köra burken med minimalt med hårdvara, även med andra minnen om du har.
DU kan ju också testa med att resetta BIOS till factory-default!Sv: Problem med återkommande minnesdumpningar, flera per dag.
Men problemet är troligtvis hårdvaru relaterat.
Så tillverkaren tog tillbaka datorn och skulle bygga en ny från grunden med andra delar. =)
Tack åter igen för idéer till lösning.
Mvh
Daniel Östlund