Vet inte om denna fråga är dum, men finns det någon slags emulator så man kan köra MS-DOS program i WinXP? Japp! Det finns ingen separat emulator man kan köra som ett eget program då? > <b>Det finns ingen separat emulator man kan köra som ett eget program då?</b> En emulator: http://dosbox.sourceforge.net/news.php?show_news=1 WinUAE för att emulera en Amiga i Windows... Här hittar du Amiga-emulatorn: www.winuae.net Hur skapar jag en sådan om jag i nuläget inte har tillgång till MS-DOS? Du kan tanka ner en bootdisk från www.bootdisk.com.MS-DOS emulator?
Jag plockade fram en gammal fil häromdagen som innehöll ett s.k. demo jag programmerade på PC:n för nästan tio år sedan i assembler. Att köra den filen i kommandoprompten i WinXP går inte alls och installera MS-DOS på en burk bara för att kunna köra den filen vill jag nog inte...
Kan man på nåt sätt köra gamla MS-DOS filer i WinXP? Gärna också med möjlighet att även emulera drivrutinerna för ett Soundblaster-ljudkort i MS-DOS så man kan höra ljudet...Sv: MS-DOS emulator?
DOS-emulatorn heter NTVDM, och är den som startar när du kör ett 16-bitarsprogram i kommandotolken. Men, den emulatorn är betydligt bättre än vad DOS någonsin var, så tyvärr får du inte göra vissa saker, tex direktaccessa hårdvaran (ja, jag vet att det finns undantag, men generellt nu alltså). Så kan du inte köra ditt DOS-program i NTVDM, då är det nog kört att köra det i WinXP överhuvudtaget!Sv: MS-DOS emulator?
Ungefär på samma sätt som när man kör t.ex. WinUAE för att emulera en Amiga i Windows...Sv: MS-DOS emulator?
Inte vad jag känner till! Problemet ligger ju i att DOS försöker direktaccessa hårdvaran, och det tillåter inte NT-baserade system. En möjlighet skulle kunna vara att köra en virtuell hårdvara som du installerar DOS i. Kika på tex VMWare och se om det kan vara något.Sv: MS-DOS emulator?
Ett alternantiv till VMWare (tror jag): http://www.connectix.com/products/vpc5w.html
Jag har inte testat nått av dom programmen... så jag vet inte hur bra dom är eller om dom alls fungerar.
ThomasSv: MS-DOS emulator?
Intressant, jag har mängder av Amiga program,skulle vara kul att kolla
hur dom ter sig på min xp.
Är det funkis någon som provat ? Var hittar man emulatorn ?Sv: MS-DOS emulator?
Den fungerar väldigt bra, av de saker jag personligen prövat funkar över 95% helt klockrent.Sv: MS-DOS emulator?
Och om jag även får tag på en sådan, finns då någon möjlighet att få ljud från mitt SB-live i MS-DOS? Är SB-live bakåtkompatibel med de SB16-kort som fanns då, så att man kan använda sådana drivrutiner om möjligt?Sv: MS-DOS emulator?
Jag har för mig att du, på nått sätt, ska emulera SB16 med ditt Live-kort när du kör spel i DOS. Kommer dock inte ihåg hur man gör det.
Thomas