Mysigt, då kanske Sven kan installera Linux och sedan skriva artiklar om hur han programmerar i Kylix eller liknande. Skall genast testa Debian, bra det börjar hända saker på riktigt. Är det inte så att Linux i princip har varit så lätt som det sägs ett antal år, Att installera och använda Linux har ju varit enkelt ganska länge, men att administrera är ju fortfarande ganska krångligt. Men det går ju åt rätt håll! Jag är antagligen dum i huvudet men ungefär en gång per år så tankar jag senaste RedHat eller dylikt och börjar installerar, skitkul de första timmarna men det var länge sen jag fick det att fungera :-) Jag lyckas nästan alltid fippla bort mig när det gäller partitionering av hårddiskar eller så får jag inte nätet att fungera eller drivrutinsstrul. <b>Vilken dist är lättast att installera? Snart dags för ett nytt försök :-)</b> Tack det gjorde gott för mitt självförtroende...Är 32 år gammal BTW :-) Hehe, menade givetvis inte på det viset ;-), men jämför du med några år sedan så är det löjligt enkelt att göra en installation. När det gäller partitionering så kan det skötas automatiskt och därmed behöver man inte ägna alltför mycket tid åt det om man inte vill. <b>>vilken "fjortis" som helst klarar av det,</b>Härlig semesterläsning ;-)
Svara
Sv: Härlig semesterläsning ;-)
Sven, om du mot förmodan skulle installera Linux så rekommenderar jag följande distributioner:
Gentoo: http://www.gentoo.org/
Debian: http://www.debian.org/
Eller Linux-favoriten, Suse(Bör köpas)
Men den dag då Sven byter sitt hederliga gamla Windows till Linux lär väl dröja? ;)
/Michael
varför just nu Sven? Måste IDG tuta i dig att Linux är lätt att installera för att
du ska göra det?Sv: Härlig semesterläsning ;-)
// DavidSv: Härlig semesterläsning ;-)
Självklart är detta för att jag inte lägger tillräckligt med tid på det och för att jag är inbiten Windowsanvändare, men jag känner mig lika dum varje gång :-)
Vilken dist är lättast att installera? Snart dags för ett nytt försök :-)Sv: Härlig semesterläsning ;-)
Enkelt svar, ingen och så gott som alla. Idag finns det inte många distributioner som är särskilt svåra att installera, men de typiska nybörjarvalen är ju Red Hat, Mandrake eller suSE. Dock, det är inte svårt att installera Linux, vilken "fjortis" som helst klarar av det, det som däremot kan ta tid är om du ska använda den som server eller liknande, det är då det krävs lite mer pillande ;)
/MichaelSv: Härlig semesterläsning ;-)
Jag tror nog du klarar en installation utan några större problem faktiskt ;-)
/MichaelSv: Härlig semesterläsning ;-)
Det är sant. Jag glömde i installations-CD:n en gång när jag stack till skolan, och när jag kom hem hade mamma installerat Linux Mandrake ;)
Har blivit mobbad för att min mamma klarade av att installera det och inte jag (därför jag glömde den i, gav upp när det strulade...)