Har stängt av förenklad fildelning. Sedan vill jag dela ut en mapp som enbart ska kunna nås av en specifik användare från en annan dator i det lokala nätverket. Om du går in med verktyget för att redigera "group policy" (start>kör>gpedit.msc) så finns det där under "user rights" en princip som heter "log on locally", där kan du bestämma vilka som får logga på lokalt. Om du vill att en användare från en annan dator ska kunna logga in på din så måste du sätta upp en domain. Detta kan du göra med WinNT4/2000/2003 Server, eller med någon distribution som kan köra Samba.Behörighet i WinXP
Skapade ett konto under Adminverktyg/Datorhantering med den användarens kontonamn och delade sedan ut mappen. Allt fungerade och användaren kom åt mappen som väntat MEN en sak blev inte som jag ville.
Nu kom även det användarnamnet fram på inloggningssidan i min egen dator och det var inte meningen. Hur gör jag för att kunna dela ut mappen som jag beskriver ovan men ändå hindra användaren från att kunna logga in lokalt på min dator?Sv: Behörighet i WinXP
/ErikSv: Behörighet i WinXP
Om du inte har en domain så är det enda sättet det du redan gjort, att skapa ett konto med samma namn och lösenord på din maskin. Men då är det inte kontot från den andra datorn som loggar in, utan ditt lokala konto.