Håller på att försöka få igång en XP Home maskin. Hejsan Brännström. Hej och tack, Brännström =) Om inte jag minns helt galet så ska man kunna välja att göra en windows reparation när man startar från windows-xp skivan.XP Home, Blåskärm (STOP: error)
Enl. ägaren så installerade han fixen för blaster-masken och startade om maskinen. Vid uppstart så kommer först den svarta XP Home loggan fram... sen dyker en blåskärm upp i ca 2 sekunder... sen bootar maskinen om.
Vad jag har kunnat läsa på blåskärmen... så är felet följande:
STOP: c000021a (Fatal System Error)
The Windows Logon Process System process terminated unexpectedly with a status of 0xc0000005 (0x0000000 0x00000000). The system has been shut down.
Någon som har råkat ut för samma problem?
Skall tillägga att det är engelsk version av XP samt att jag misstänker att det är en uppgradering från tidigare version av Windows... dock inte säker...
Det funkar inte att starta med Last Good Configuration... det funkar inte ens med Safe Mode...
Alla tips för att få igång skrället mottages tacksamt. =) Sv: XP Home, Blåskärm (STOP: error)
Om man inte ens kommer in i safemode så ser det inte så ljust ut. Om felet upstod pga av patchen och att han följde instruktinoerna om att stänga av system recovery innan man installerar patchen så fungerar inte "Last Good Configuration". Det jag tycker du ska testa är att köra en reparartions installation. alltså att köra en windows xp home skiva och välja reparera windows. Då kommer förhoppningsvis datorn att fungera igen efteråt.
Sen tycker jag att du skulle göra en ren installation åt personen. När windows sen fungerar efter reparationen så gör en backup på allt som behöver sparars och installera en ren installation av windows xp. Kan tänka mig att han har en hel del onödiga filer liggandes i windows om han har upgraderat från en tidigare version av windows.
//Jesper BrännströmSv: XP Home, Blåskärm (STOP: error)
Jag kollade på Microsoft KB... och tydligen var detta ett fel som fanns med win2k innan Service Pack 4...
Om det är det felet som beskrevs där så beror det på att datornamnet är för långt... eller den information som skickas vid uppstart av logon-processen överstiger 200 bitar... eller bytes... kommer inte ihåg precis vad det stod, men nåt liknande...
...men enligt MS så skulle inte detta fel finnas i XP...
Man kunde åtgärda det genom att ge datorn ett kortare namn... men hur skall jag kunna göra det när den inte startar upp... jättesmart... ;)
Frågan är om han t ex har uppgraderat från Win2k eller nåt...
Funkar det att köra en reparationsinstallation utan "reparationsdiskett"? Jag har hållt på för lite med XP... jag har för mig att man behöver en sån om man skall reparera NT/2k...Sv: XP Home, Blåskärm (STOP: error)
Annars kan du helt enkelt bara installera över det gamla windows men då kommer du få en del problem med att mina dokument och sådant inte riktigt blir som det ska vara.
Det viktigaste i detta fall är ju att du kommer åt den information på datorn som är viktig och måste sparas så du kan rädda det.
Är alltid besvärligt med datorer så fort de får något litet fel.
Om du vill ge ett försök till att ändra datornamnet så bör det gå att göra det i felsäkert läge med consol. den sortens felsäkert läge kan möjligtvis fungera. men då är frågan hur man ändrar datornamn via consol läget.