Har lovat att hjälpa mina föräldrars vänner med att fixa deras dator, och de behöver antivirusprogram och kanske en mjukvarubrandvägg. Är ganska kass på vad det finns för något, så jag skulle vilja ha tips. De är i stort sett kompletta nybörjare, så det är ingen idé med avancerade grejer. Angående brandvägg så rekommenderar jag Zone Alarm från Zone Labs. Den är väldigt enkel att hantera och samtidigt är den väldigt robust. Det finns en gratisversion som har lite mindre funktionalitet än PRO-versionen att ladda hem på Zone Labs hemsida, http://www.zonelabs.com. Gratisversionen är dock mycket bra den oxå. I XP finns det en inbyggd brandvägg men jag använder inte den eftersom jag inte har samma kontroll på den som på Zone Alarm. Jag har faktiskt slutat rekommendera den brandväggen då den tydligen verkar ha en förmåga att göra vissa datorer instabila + att de blir ganska slöa... Tackar... hade ju som sagt redan spanar in AVG, så det blev den... Brändvägg behövdes inte, de har 98 och inget bredband. Känns overkill med fw då. Kom ihåg att ställa in AVG att hämta virusdefinitioner automatiskt, "vanliga" användare glömmer alltid att uppdatera nämligen...Antivirus och brandvägg för totala nybörjare
Dels vill jag veta vad de bör ha för antivirusprogram. Det finns ju såna som kostar pengar, men även såna som är gratis. Vad anser ni? Funderade lite på AVG Anti-Virus eller PANDA, men jag har för dålig vana.
De är beredda att lägga pengar på av-program, men frågan är om det är värt det...
Sen vill jag veta vad de bör ha för brandvägg, misstänker att det spelar mindre roll. Har hört att "Outpost" skall vara bra, men är lika grön där.
Och om de behöver brandvägg, vilka portar bör jag troligtvis öppna?
Har tyvärr ingen som helst kunskap om deras system.
Tacksam för svarSv: Antivirus och brandvägg för totala nybörjare
Det finns även ett kombinerat AV och Brandväggspaket från Norton som heter Norton Internet Security fast det är ju inte gratis så klart. Gratis AV har jag ingen erfarenhet av så det får nog nån annan hjälpa dig med.
/HMLSv: Antivirus och brandvägg för totala nybörjare
[EDIT]
Det här inlägget skulle vart om Zone Alarm
[/EDIT]Sv: Antivirus och brandvägg för totala nybörjare
Sv: Antivirus och brandvägg för totala nybörjare
Jag använder en brandvägg från Sygate och för privatpersoner så är den gratis och jag tycker att den fungerar bra och att den är lätt att ställa in.
AV kör jag Norton som jag gillar bäst av de som jag har testat.
/Anna-KarinSv: Antivirus och brandvägg för totala nybörjare
/ David