Hej Det finns ett program som man kan ändra lösen på admin kontot Går det inte skydda sig mot sådant? Då är det ju en stor säkerhetsrisk Det går inte att skydda sig mot detta man har programet på en cd skiva Så i princip så måste man låsa bios och cmos för att vara skyddad? > <b>starta upp på en diskett sedan kan köra programmet och hur enkelt som helst ta sig in i en dator med Win k2 /XP.</b> Kan du rekomendera något ? > <b>Kan du rekomendera något ?</b> Har satt lösen på bios inga problem att komma in och få full tillgång till c:/ där men hur fixar jag cmos det vet jag inte. <b>Om du istället är inne på att kryptera valda delar av filsystemet så om du kör Win2000/XP så kan du använda en inbyggd funktion som heter EFS.</b> Har satt lösen på bios inga problem att komma in och få full tillgång till c:/ där men hur fixar jag cmos det vet jag inte. > <b>Hur kommer jag åt EFS och hur kör man det?</b>säkerhet i windows 2000/xp
Jag har hört att man med hjälp av ett program kan nollställa administratörs lösenordet att man tex genom starta upp på en diskett sedan kan köra programmet och hur enkelt som helst ta sig in i en dator med Win k2 /XP.
Är detta möjligt?
Och hur skyddar man sig i så fall mot detta?Sv: säkerhet i windows 2000/xp
men du måste då ha tillgång till datorn fysiskt.
Det går inte att skydda sig mot det.Sv: säkerhet i windows 2000/xp
Går det inte helt enkelt att tabort administratörs kontot el inaktivera det och tilldela dess rättigheter till en annan användare?
Föresten är det någon som vet vad programmet heter som rensar lösen?
hälsar
alfSv: säkerhet i windows 2000/xp
och startar upp den på cd sen är man inne.Sv: säkerhet i windows 2000/xp
/alfSv: säkerhet i windows 2000/xp
Det stämmer bra. har du fysisk tillgång till en maskin så kan du alltid, oavsett OS, ta dig in i den. bara mer eller mindre svårt.
> <b>Och hur skyddar man sig i så fall mot detta?</b>
Jag kan komma på minst fyra sätt:
* Se till att ingen fysiskt kommer åt din dator. Det är detta man oftast använder på servrar i datahallar.
* Lösenordsskydd i BIOS.
* Löseordsskydd för hela hårddisken. Finns olika mjukvarualternativ för detta.
* Kryptera de filer som är känsliga.Sv: säkerhet i windows 2000/xp
Finns olika mjukvarualternativ för detta.
Ska gå att låsa mappar med lösenord m.mSv: säkerhet i windows 2000/xp
Inom vilken av punkterna?
Om du tänker på att lösenordskydda hela hårddisken så jobbar jag inte med sådana saker så där kan jag inte rekomendera något.
Om du istället är inne på att kryptera valda delar av filsystemet så om du kör Win2000/XP så kan du använda en inbyggd funktion som heter EFS. Och annars lär PGPDisk vara ett bra alternativ.Sv: säkerhet i windows 2000/xp
Sv: säkerhet i windows 2000/xp
Hur kommer jag åt EFS och hur kör man det?
finns det som tillägg i Windows?
så fall var?
hälsar
AndreasSv: säkerhet i windows 2000/xp
Jag har försökt men komm inte förbi bios
Hur tog du dej förbi bios? vad använder du för program?
Hälsar
AndreasSv: säkerhet i windows 2000/xp
Högerklicka på en mapp eller fil, välj Properties, välj fliken General, välj Advanced, klicka i Encrypt contents to secure data.
Innan du gör detta så bör du ta och läsa på hur EFS fungerar och hur du ska göra om du behöver komma åt dina krypterade filer från en anna dator, eller efter en ominstallation.