Hej! Det finsn ett antal virus som agerar så att det letar reda på alla epost-adresser som finns lagrade på den infekterade datorn och skickar sedan ut sig själv till alla dessa epost-adresser, med avsändaren maskerad som en av dessa epost-adresser. Jag har själv fått epost fårn mig själv en gång med en infekterad bifogad fil. Hej! Hejsan,Virus i mail
Jag har fått ett par mail på sista tiden som klagar på att bilagor i mitt mail innehöll virus. Bla från Markaryds kommun och en privatperson från spray.se. Problemet är att jag inte känner dessa personer och har aldrig skickat mail till dem. Dessutom har jag inga virus (kontrollerar hela datorn regelbundet med uppdaterat antivirusprogram). Har även brandväggen ZonAlarm Pro.
Så hur är detta möjligt?
mvh
/MichaelSv: Virus i mail
Så problemet ligger troligtvis inte hos dig utan hos någon som har din epost-adress lagrad på sin dator.Sv: Virus i mail
Jo, det har jag också varit med om att man fått virusmail från någon person som har min adress bland sina kontakter. Men i detta fallet kommer mailet från min mailadress. Hur kan det se ut som att mailet kommer ifrån mig?
/MichaelSv: Virus i mail
Det finns ingen garanti för att ett email som utger sig för att komma från användare@domän.se verkligen kommer från denna person. Detta är nämligen en uppgift som klienten (din email-klient) själv anger, och denne kan därmed ange en falsk identitet. Just därför har vissa stora ISPs (till exempel Telia) blockerat möjligheten att ange en avsändare som inte är en telia-adress, när man använder deras SMTP-server för att skicka email.
Det jag tror att du har råkat ut för, är helt enkelt ingenting. Någon med din email-adress har blivit infekterad, och viruset anger falska "från-adresser". Enklaste sättet att verifiera att _du_ inte är "boven i dramat" är att titta på "Internet Headern" för emailet som påstås innehålla ett virus. Där kan man följa varifrån emailet skickades, och man kan då se om det ursprungligen kommer från din dator.