Hejsan - hoppas att detta är rätt forum för mina frågor(:-) Att den ska vara så känlig måstej ag säga att det låter väldigt skumt men men det kan vara så. Hej!hårvarulåset trasigt?
min kompis fick ett jädrans problem igår när hennes dator låste sig!
hon arbetar med rätt stora grafik-filer för utskift!
de fanns inget att göra än att bryta strömmen till datorn...
när hon sen kör igång systemet så får hon ingen access till sitt program för "GPS sequrity key" går ej att nås! låset är en nyare variant än den hon haft tidigare,den ansluts via en usb-port!
Hon har fått instruktioner om att låsen är känsliga, men nog skall väl den klara av ett strömavbrott morrar jag?
Vi testade att byta ut låset från en annan dator och då fungerade allt perfekt! Och det "trasiga" låset anslöts till en annan dator - där samma felmeddelande uppdagades.
Min fråga är:
Är det så illa att låset är trasigt eller kan tester göras för att få igång den igen? när program och lås installeras så måste låset finnas på plats för identifiering...jag funderar om en ominstallation av drivrutinen för låset kan lösa problemet!
det hade varit så kul vi hade kunnat fixa detta, eftersom ett nytt lås kostar 6000:- och för att ingen garanti gäller - tyvärr(obs! låset är endast några månader gammalt)!
mvh evaSv: hårvarulåset trasigt?
Har ni testat att stoppa in låset i ett annat USB kontakt på datorn.
Är det samma fel när ni använder det låset i en annan dator (Vad jag kunde läsa och förstå så testade ni med en annan USB-lås)
Om det är samma fel så kan det vara trasigt eller bara informationen i USB-låsen är skadad (Hur ni ordnar det har jag ingen ide tyvärr)Sv: hårvarulåset trasigt?
du skrev:
"Om det är samma fel så kan det vara trasigt eller bara informationen i USB-låsen är skadad (Hur ni ordnar det har jag ingen ide tyvärr)"
Det är precis det jag skulle vilja undersöka! Jag läste ngn stans om att "usb-grejer" kan vara luriga ibland och kanske måste själva "startas om" igen...?! det var därför jag funderade om ominstallation av drivrutinen var lösningen. Nu har ju hon fått låna ett lås tillfälligt...så jag skall testa det trasiga låset...
så får vi se hur det här slutar(:-)
Tack för ditt engagemang....eva