Hej > Jag har gjort ett program som kräver inställningar i dcomcnfg.exe. Dock kräver detta administrator rättigheter, något som jag måste kringå. >Jag har gjort ett program som kräver inställningar i dcomcnfg.exe. Dock kräver detta administrator rättigheter, något Det är en väldigt omständig process att få adminrättigheter på stället jag jobbar. > Så..detta går inte att lösa då? Har man inte ens rätt att köra regedit vid icke admin? har provat att göra en registerfil , mycket riktigt så vill den skriva i hkey_local_machine = går inte vid icke admin. > kan man inte göra ett msi paket som får temporära skrivrättigheter i installationsögonblicket? >går det inte att lösa utan admin? ok, har kollat i windows hjälpen, hittar inget av direkt substansvärde > kan du berätta lite mer konkret hur man grejjar en policy?Adminrättigheter vid installation av program
Jag har gjort ett program som kräver inställningar i dcomcnfg.exe. Dock kräver detta administrator rättigheter, något som jag måste kringå.
Ett sätt jag var inne på var att göra en registernyckel,.
Hur gör man en registernyckel som lägger in olika värden i registret för dcomcnfg?
Finns några andra enkla sätt att få kringå adminrättighetskravet?
Kan man lösa det med Windows Installer på något sätt?
ASv: Adminrättigheter vid installation av program
Kan ha fel, men är inte dcom för alla användare? Om så är fallet så går det inte utan adminaccess, det vore en rätt fin säkerhetslucka annars :/Sv: Adminrättigheter vid installation av program
>som jag måste kringå.
Går inte (eller rättare sagt: skall inte gå).
dcomcnfg är bara ett sätt att ändra i registret och det är registret som styr vilka som får ända där. Att stoppa in värden på något annat sätt än med dcomcnfg gör ingen skillnad.
Kan du inte beskriva lite mer vad du skall göra?
dcominställningarna behöver ju bara göras en gång. Varför kan du inte installera programmet med adminrättigheter och ställa in det?Sv:Adminrättigheter vid installation av program
Vidare gäller oftast bara adminrättigheterna i någon dag, och programmen kommer att ändras alltsom oftast. Har tänkt bygga ut programmen med auxillary funktioner, dvs ett reservlager av funktioner man kan använda vid utbyggnation - för att slippa regga om komponenterna och ev göra nya inställningar i dcomcnfg.
Så..detta går inte att lösa då? Har man inte ens rätt att köra regedit vid icke admin?Sv: Adminrättigheter vid installation av program
Jodå, registret kan du komma åt. Men du får endast skriva i current user. Det är localmachine som dcom ska in i... Så det lär nog inte gå :/Sv:Adminrättigheter vid installation av program
går det inte att lösa utan admin? kan man inte göra ett msi paket som får temporära skrivrättigheter i installationsögonblicket? i så fall med vilket verktyg (wise, vs installer..?)Sv: Adminrättigheter vid installation av program
Jo, men någon måste ändå mata in admin-lösen vid körningen, eller så måste det bakas in (farligt...)Sv: Adminrättigheter vid installation av program
Jag hade ett liknande problem tidigare. En applikation som skulle köras av alla användare behövde skrivrättighter någonstans i HKLM/Software/xxx. Jag löste det med en policy och slapp ordna det på varje dator.
Är ingen expert på policies men du borde väl antingen kunna göra samma sak (dvs ge skrivrättigeheter) eller i bästa fall direkt sätta de värden i användarens HKLM som behövs.
(Jag löste det enbart genom att söka lite i hjälpfilerna)Sv:Adminrättigheter vid installation av program
kan du berätta lite mer konkret hur man grejjar en policy? vad är det, och hur kan det hjälpa mig lösa mitt problem?Sv: Adminrättigheter vid installation av program
Det här vad jag skrev i min logg när jag gjorde det.
Något kryptiskt men om du har AD framför dig borde det inte vara så svårt. Någon här på forumet borde väl kunna något om policies som kan förklara bättre. Annars får du väl kontakta någon MS konsult.
--------------
- För att ge klienterna fulla rättigheter till nyckeln "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\XYZ"
1. Active Directory Users and Computers
2. domännamn - properties - Group Policy
3. Edit "Default domain Policy"
4. Computer Configuration - Windows Settings - Security Settings - Registry
5. Add key... : MACHINE\SOFTWARE\XYZ
6. sätt rättigheter på nyckeln.
>vad är det
(Jag ingen expert på området men så här ser jag det)
På domänkontrollanten (servern) sätter man upp en policy som styr de inställningar som skall gälla för klienter och användare. När användaren loggar in på domänen hämtas den policy som gäller för datorn och användaren och registret uppdateras.