Är det någon som kan hjälpa mig. Kom på själv hur felet uppstod.Problem med rättigheter
Problemet uppstår med IIS men det är egentligen ointressant.
Vad som händer är:
- En applikation körs som användaren NETWORK_SERVICE
- Applikationen skapar en fil i en mapp där internetgästkontot har fulla rättigheter
Det konstiga är att på den skapade filen ärvs inga rättigheter från mappen.
- Tittar jag på mappen så står det att behörigheten för internetgästkontot tillämpas på "den här mappen, undermappar och filer"
- Tittar jag på filen så står det att behörigheter kan ärvas från det överordnade objketet
I de rättigheter som visas på filen finns inga som ärvs från mappen men flera som ärvs från "C:\"
Det finns inga "neka" rättigheter på filen
Dessutom finns det ett par rättigheter som ärvs från "överordnat objekt".
Mina frågor är nu:
- Hur kan filen ärva rättigheter från "C:\" men inte från närmast överordnade mapp
- Vad menas med "Överordnat objekt" (är det IIS:ens inställning för läs/skriv mm)
- Kan man på något sätt spåra vart internetgästkontots rättigheter tog vägen (vad som bryter arvet)Sv: Problem med rättigheter
Filen skapades i en annan mapp och flyttades sen till den slutliga mappen. När man flyttar filer följer rättigheterna med och rättigheter ärvs inte i den nya mappen.
Frågan kvarstår dock vad överordnat objekt betyder. Är det så att det betyder den mapp som filen flyttades från? dvs att filen ärver rättigeheter från ett en helt annan mapp i filsystemet?