Hej! Skaffa en bredbandsrouter (eller två, om du inte redan har en), koppla in wan-porten på #1 till din internetanslutning, koppla in wan-porten på #2 samt internetdatorn till lan-portarna på #1. Koppla in dina övriga datorer på lan-portarna på #2. Se till att interna ip-adresser på #1 resp #2 inte är samma, ex 192.168.0.* på ena och 192.168.1.* på andra. Vad för typ av brandvägg behöver jag, eller kan jag nöja mig med windows brandvägg? Men den lösning jag föreslog så behöver du ingen brandvägg, "internetdatorn" kan inte initsiera en anslutning till de andra datorerna, endast mot internet. De lokala datorerna kan dock initsiera en anslutning mot vad den vill. Tack :)Går det att skydda sig från virus med stor säkerhet?
Jag driver ett litet företag, där jag inte vågar koppla ihop internetdatorn med öriga nätet. Hur stor är risken för att få virus på dom övriga datorerna?
Kan jag skydda mig utan att ruinera mig?
Det finns ingen anledning för internetdatorn att ha kontakt med övriga datorer, men övriga datorer skall kunna komunicera med internetdatorn.
Mvh FredrikSv: Går det att skydda sig från virus med stor säkerhet?
Sv:Går det att skydda sig från virus med stor säkerhet?
Mvh FredrikSv: Går det att skydda sig från virus med stor säkerhet?
Alltså: Om den lokala datorn får in något skräp så kan den inte attackera resterande datorer, men.. Betänk att om du t.ex. har något virus på internetburken utdelat så att man kan ladda hem det, och de lokala burkarna laddar hem det viruset (av okänd anledning, men troligtvis för att du självmant laddar hem och exekverar viruset. Det, att du som användare tror att internetdatorn är fri från virus, och litar på den, kan inte en brandvägg skydda dig mot, där är det ett antivirusprogram som får skydda dig.
(Om du vill skydda dig mot att virus sprids från någon av de lokala datorerna till någon annan dator kan dock en brandvägg vara intressant på de datorer som ska skyddas, och där duger windowsbrandväggen bra)Sv:Går det att skydda sig från virus med stor säkerhet?
God fortsättning på det nya året!
Mvh Fredrik