HEJ! Nu vet jag ingeto m vad du kan, men ett enkelt sätt vore väl att sätta upp t.ex. en http-server samt att skriva lite enkel programvara, på så sätt så är ni inte beroende av hur stora saker ni vill lägga upp... Är lite inne på att göra ett egen program men jag vet ej om/hur man skickar filer via en tcp-socket. Liten bättre förklaring:Synka filer över internet (portfölj liknande)
Jag skulle vilja synka en mapp mot min kompis dator (båda har breddband).
Någon som vet vad det finns för lämpliga program för detta?
Funkar den vanliga "Portföljen"?
/AlexanderSv: Synka filer över internet (portfölj liknande)
Sv: Synka filer över internet (portfölj liknande)
Sv: Synka filer över internet (portfölj liknande)
Båda burkarna har samma mjukvara.
Båda burkarna har en http-server.
Serverns filsystem:
root/synca/tosync.asp/.php/.pl/etc. = en asp-fil eller nå't annat liknande som retunerar alla guid's i files-mappen, separerade med ;
root/synca/syncfile.asp etc. = en asp-fil eller liknande som kan ändra senast ändrad datumet på en viss fil till nu... Görs genom att öppna filen för skrivning och sedan skriva ett tecken och efter dets tänga filen.
root/synca/syncfiledone.asp = en asp-fil eller liknande som raderar en GUID.dat-fil, anropas av den andra datorn för varje fil som blivit nerladdad.
root/synca/files/GUID.dat = en sådana för varje fil som den andra datorn skall tanka över; filen har någon form av data i början med t.ex. plats & namn från mapp-rooten, ändringdatum etc. sedan kommer hela filen. GUID är ett guid som slumpas fram.
Programmet:
Ligger och loopar på filen (någon gång i minuter eller nå't) som ändras med syncfile.asp, och om ändringdatumet är högre än vad det var förra gången så ansluter den till den andra servern och begär tosync.asp. Den splittar sedan det den får tillbaka med ; och hämtar sedan filerna i tur och ordning. För varje fil som blivit hämtad så anropas syncfiledone.asp på servern.
Programmet ligger även och loopar efter förändringar i katalog-strukturen, och om något hittats som är förändrat så skapar den en GUID.dat-fil som den lägger i files-katalogen på den lokala servern.
Det här är en variant, den använder t.ex. ms inet-kontrollen.
En annan variant är att bara öppna en fil och sedan skicka rådatan över nätverket där båda agerar server. Fast då måste någon annan port än port 80 öppnas...