Hej! 1. ) Att du har rättigheterna till det. Kan bli svårt att ta patent på det (i alla fall än så länge.) Hej! > Det här licensavtalet, gäller det vad kunden får för pengarna? hur fixar man patent och vad kostar det? > hur fixar man patent och vad kostar det? Hej, det finns ju olika typer av patent, en av dessa är mönsterskydd, vet inte om det är en variant på ett program? Lite om patent på mjukvara: Om du vill sälja det via nätet så finns det företag löser betalningen över nätet på ett säkert och smidigt sätt. Titta på t ex www.shareit.com... Tack för alla svaren!Vad krävs för att få sälja sitt program?
Håller just nu på att skriva ett program som jag sedan vill sälja, vad finns det för krav/regler för att jag ska få sälja det?
/MickeSv: Vad krävs för att få sälja sitt program?
2. ) Kan vara bra att ta patent på det.
3. ) Att de pengar du tjänar in på att sälja programmet skattas, annars blir det aj ja baja.. ( dåligt med svarta pengar)
Kan inte komma på något annat... Sv: Vad krävs för att få sälja sitt program?
Upphovsrätt har du dock automatiskt.
Ett bra licensavtal kan vara bra (låt dig inspireras av Microsoft, Adobe, etc.)
Och som Freddan säger så bör du upplysa skattemyndigheten om dina inkomster, men du behöver inte starta eget företag bara för det (mindre pappersarbete.) Eget företag kan förstås vara bra ändå, men det är alltså inget måste.
HenrikSv: Vad krävs för att få sälja sitt program?
Det här licensavtalet, gäller det vad kunden får för pengarna? ev. Uppdateringar osv.
Finns det nån som har något mer? Tips eller så?
Kommer ihåg att Svenpon sålde ett av sina program, kan han ha något att dela med sig av?
/MickeSv: Vad krävs för att få sälja sitt program?
Licensen anger hur kunden får använda programvaran.
Vanligtvis när man "köper" ett program, så blir man inte ägare till det, utan man köper bara en rättighet att använda programmet.
En mjukvarulicens som fungerar litet annorlunda jämfört med de flesta andra är GPL (http://www.gnu.org/licenses/gpl.html). Det är den som bl.a. Linux (kärnan) och MySQL använder.Sv: Vad krävs för att få sälja sitt program?
och hur ser man till att man har rättigheterna? om man utvecklat det själv borde det väll automatiskt innebära att man har alla rättigheter till det, eller?Sv: Vad krävs för att få sälja sitt program?
Vad skall du med patent till? Har du kommit på något revolutionerande?
> och hur ser man till att man har rättigheterna? om man utvecklat det själv borde
> det väll automatiskt innebära att man har alla rättigheter till det, eller?
Ja, om du har utvecklat något själv har du alla rättigheterna till det.Sv: Vad krävs för att få sälja sitt program?
Ja menar: jag gör ett bra program som gör en viss sak, då antar jag att maninte kan ta patent på vad den gör? Men kanske på hur det ser ut?
/BSv: Vad krävs för att få sälja sitt program?
http://www.nyteknik.se/art/30157
Men det dröjer dock ett tag:
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=30912
HenrikSv: Vad krävs för att få sälja sitt program?
Sv: Vad krävs för att få sälja sitt program?
Tror att jag kan sätta inlägget som löst nu.
/Micke