Hej midifil = en radda instruktioner till datorn att spela en viss ton med ett visst instrument på en viss kanal... Hej och tack för den informationen. Då förstår jag att MIDI-filer inte är något. Har du koll på vilken samplings frekvens dina wavefiler har ! Vilka filer klarar den?MIDIfiler
Behöver fixa midifiler, tar mindre plats än wav. Kan man spela in midi med datorns mikrofon? Hur?
Eller finns det någon metod att convertera.
Mjukvara? Freeware eller inte för dyr.
PerSv: MIDIfiler
Så.. Nej, det går inte att konvertera... För att spela in så använder du antingen ett program där du sitter och klickar in noterna eller så använder du en midikompatibel keyboard/synth och kopplar in den i datorn, ofta via gameporten...Sv: MIDIfiler
Saken är den att jag har ett program som behöver ett antal ljudfiler (som spelas in med mikrofon). Lägger man programmet med bifogade ljudfiler får de inte plats på en CD-rom. Jag vill ha filer som tar mindre utrymme. wav-filerna tar för stor plats.
Mp3-filer fungerar inte hos mig eftersom de inte spelas upp i bakgrunden av programmet (som wav-filerna) utan öppnar en mp3-spelare framför själva programmet.
MvH
Per Sv: MIDIfiler
Om du kör på högsta omkr 44 Khz så blir dom väldigt stora .
Är det Stereo kan du nöja dig med Mono.?
Normalt kan du gå ner ganska kraftig i samplings frekvens för att vinna Mb.
Jag kör alla mina ljudillustrationer på 11 khz Mono.
1 Tim .wav kan du få in på 150 Mb med god kvalitet Mono. Stereo 300 Mb
Obs det blir inte musikfreekarnas höga kvalitet.Sv: MIDIfiler
Det kan finnas filer som har viss kompression, och då är dett ju bättre att använda dem.