Jag har en acer 212 TX 800 mhz 256 ram....men nu e det så att den är så enormt seg. Det var ett tag sedan jag installerade om den (kör xp). Finns det nått program som rensar och tar bort allt onödigt som körs på datan....eller vad det nu e som gör att den är seg. Vill helst inte installera om den.... Installera om, det enda som ger verkligt bra resultat. Kolla vilka processer som körs i bakgrunden, och stäng ner/radera de du inte behöver. >Många av mina kunder har tonvis med spy-/adware som körs som bakgrundsprocesser och dom klagar också på att deras nya fina dator är fruktansvärt seg. =) Det verkar finnas en del missförstånd här, så jag ska försöka att reda ut dom. Lysande RickardD en del nyttigheter, tackar. Lysande RickardD en del nyttigheter, tackar. Lysande RickardD en del nyttigheter, tackar. >Visst kan en del bero på att jag provat och installerat något program som jag sedan avinstallerat men det borde väll inte störa os:et så att det blir knas ? (är aldrig själv inne och pillar i registret) Undviker freeware eftersom de ofta "grisar ned" kör aldrig Kazaa eller liknande eftersom jag anser att de är lika illa som ett virus. Undviker freeware eftersom de ofta "grisar ned" kör aldrig Kazaa eller liknande eftersom jag anser att de är lika illa som ett virus. Undviker freeware eftersom de ofta "grisar ned" kör aldrig Kazaa eller liknande eftersom jag anser att de är lika illa som ett virus. > <b>Men är ändock lite konfunderad över att jag inte känner mig ha kontroll över vad som kommer in och "grisar" ned. (men går nog att göra om man bara vet hur)</b> > <b>Men att kunna spåra processer i datorn hade varit kanon. Alltså de program som är igång förklarade vad de tillhör. Just nu har jag 50 processer igång och vet inte vad de tillhör. </b> <b>>Ibland får vissa saker oförtjänt dåligt rykte. Just nu är det mjukvaror som använder ADAware.</b> <b>Men att kunna spåra processer i datorn hade varit kanon. Alltså de program som är igång förklarade vad de tillhör.</b> > <b>Ad-Aware är en programvara som är "uppmärksam på reklam" (i.e. aware of advertisments)... </b> >Ett virusskydd bör man ha, det håller jag med om. Brandväggar behövs egentligen inte i Win2000/XP om man vet vad man gör. Mycket Intressanta inlägg. Ska testa mig fram nu...får se om man får fart på datorn igen :)Datorn är så seg!!
/JOhanSv: Datorn är så seg!!
Det finns program som rensar bort onödigt men det svårare är att hitta sådant som är fel och speciellt sådant som saknas.
Om du delar upp hårddisk i två enheter kan man ha system och program på en och egna filer på den andra. Då är ominstallationer enklare att genomföra.
Fundera sedan över vilka program du verkligen ska ha i datorn så att du inte i onödan lastar ned den. Kolla även att du har minne så att det räcker till de program du kör. Sådant kan vara förödande för snabbheten.Sv: Datorn är så seg!!
Många av mina kunder har tonvis med spy-/adware som körs som bakgrundsprocesser och dom klagar också på att deras nya fina dator är fruktansvärt seg. =)
Ladda ner Lavasoft Ad-Aware (om du inte har den) och kör den.
Du kan också ladda ner Bootvis från Microsoft och köra en optimering av boot-filer.Sv: Datorn är så seg!!
Instämmer, om man inte behövde ha datorn anluten till internet skulla man klara sig mycket bättre. Men samtidigt svagt av operativsystemet att tillåta att det blir "försvagat" av massa skit som man egentligen inte vill ha i sin maskin.
Men man ska tydligen inte köra som "Admin" på en XP eftersom då kan sådant hända. Men att behöva logga ut och in igen verkar lite knäppt bara för att få en "säkrare" dator, om det nu ens hjälper, du måste ändå ha massa virusskydd, brandväggar, rensningsprogram mot adware etc.
Att använda rensningsprogram kan vara lurigt om de går in och rensar bort sådant som behövde vara kvar samt ger falsk säkerhet då de inte hittar allt elände.
Har en bärbar med Win XP som nästan aldrig är ansluten till internet. Den har gått kanonbra i snart två år nu (i admin-läge).
(Funderar på att sätta upp en gammal burk som endast får gå mot internet)Sv: Datorn är så seg!!
> <b>Men samtidigt svagt av operativsystemet att tillåta att det blir "försvagat" av massa skit som man egentligen inte vill ha i sin maskin. </b>
Inte det minsta. Ett OS gör som det blir tillsagt. Om du skriver en riktigt värdelös applikation som tar 90% av CPU, då gör OS det. Att sedan den som installerar applikationen tycker det är rätt eller fel med 90% CPU-last kan ju inte OS veta.
OS blir försvagat av dåligt skrivna appar. Det är upp till den som installerar apparna att först ta redda på om de fungerar som det är tänkt eller inte. Återigen, det enda som garanteras, av Microsoft, att fungera är certifierade applikationer. Allt annat är upp till dig själv.
> <b>Men man ska tydligen inte köra som "Admin" på en XP eftersom då kan sådant hända.</b>
Sakewr och ting händer/händer inte för att du är admin eller inte. Då har du missförstått. Om du installerar WinXP och gör inget annat än att installerar hotfixar och kör som admin så kommer det att fungera precis lika bra 5 år senare. WinXP blir inte sämre med tiden och det blir inte heller sämre för att du kör som admin.
Däremot när du kör som admin så har processer du kör igång full kontoroll över din dator. Om du surfar upp på någon sida som har ett virus på sig så kommer det att installeras om du är admin, men om du är en vanlig user så har du inte skrivrättigheter och viruset kommer inte att installeras. Det är alltså för at undvika de oavsiktliga installationerna som man inte ska köra som admin. Inte för att systemet blir sämre om man gör det.
> <b>Men att behöva logga ut och in igen verkar lite knäppt bara för att få en "säkrare" dator,</b>
Oftast behöver man inte logga av/på, ytterligare en felaktighet. Titta på kommandot Run As. Då kan du vara inloggad som Roland, som en vanlig användare, och sedan köra igång olika mjukvaror som admin.
> <b>du måste ändå ha massa virusskydd, brandväggar, rensningsprogram mot adware etc.</b>
Inte heller det måste man nej. Ett virusskydd bör man ha, det håller jag med om. Brandväggar behövs egentligen inte i Win2000/XP om man vet vad man gör. Vet man inte vad man gör så fungerar den inbyggda fullt godkännt. Rensningsprogram mot ADAware är ju helt onödigt om du bara installerar mjukvara som inte innehåller ADAware. Det är liksom inte så att saker och ting bara trillar in i din dator, det är ju du som användare som ser till att de kommer in.Sv: Datorn är så seg!!
Men är ändock lite konfunderad över att jag inte känner mig ha kontroll över vad som kommer in och "grisar" ned. (men går nog att göra om man bara vet hur)
Hur spärrar jag att det inte skall komma in massa elände då jag är uppkopplade mot internet ? (Släpper jag på brandväggen försvinner möjligheten att dela filer och skrivare med andra i samma Windows-arbetsgrupp)
Har givetvis friskt uppdaterat virusprogram.
Håller med om att ett os inte kan avgöra hur mycket kraft en application ska ta utan att det är upp till mig att avgöra, men att ha kontroll över vilka processer som rullar i maskinen och vilka som man inte borde ha är näst intill omöjligt för en vanlig användare.
När jag installerar upp min dator lägger jag dit os (Win XP) och program tillhörande grafikkort samt de program typ Office och VB mm som jag avser att ha i datorn. Då är det frid och fröjd och datorn går som en raket. Men efter ett tag (några månader) blir den segare och segare samt vissa skumma saker händer. Visst kan en del bero på att jag provat och installerat något program som jag sedan avinstallerat men det borde väll inte störa os:et så att det blir knas ? (är aldrig själv inne och pillar i registret)
Kör jag sedan ett rensningsprogram typ ad-ware (har inte vågat sedan jag installerade om) så hittar programmet massa skum skit som det erbjuder sig ta bort och sedan blir datorn lite bättre några dagar. (Nej, jag är inte på porrsidor, det händer ändå)
Är öppen för tipps då jag anser att man alltid kan lära sig mera. Sv: Datorn är så seg!!
Men är ändock lite konfunderad över att jag inte känner mig ha kontroll över vad som kommer in och "grisar" ned. (men går nog att göra om man bara vet hur)
Hur spärrar jag att det inte skall komma in massa elände då jag är uppkopplade mot internet ? (Släpper jag på brandväggen försvinner möjligheten att dela filer och skrivare med andra i samma Windows-arbetsgrupp)
Håller med om att ett os inte kan avgöra hur mycket kraft en application ska ta utan att det är upp till mig att avgöra, men att ha kontroll över vilka processer som rullar i maskinen och vilka som man inte borde ha är näst intill omöjligt för en vanlig användare.
När jag installerar upp min dator lägger jag dit os (Win XP) och program tillhörande grafikkort samt de program typ Office och VB mm som jag avser att ha i datorn. Då är det frid och fröjd och datorn går som en raket. Men efter ett tag (några månader) blir den segare och segare samt vissa skumma saker händer. Visst kan en del bero på att jag provat och installerat något program som jag sedan avinstallerat men det borde väll inte störa os:et så att det blir knas ? (är aldrig själv inne och pillar i registret)
Kör jag sedan ett rensningsprogram typ ad-ware (har inte vågat sedan jag installerade om) så hittar programmet massa skum skit som det erbjuder sig ta bort och sedan blir datorn lite bättre några dagar. (Nej, jag är inte på porrsidor, det händer ändå)
Är öppen för tipps då jag anser att man alltid kan lära sig mera. Sv: Datorn är så seg!!
Precis som mina kunder säger... Dom installerar freeware för att testa köra på sin dator och sen avinstallerar dom det... eller har fildelningsprogram (Kazaa, WinMX etc)
Själva programmet som dom har använt har dom avinstallerat, men inte "tilläggen" som mjukvaruföretag bakar in i sina applikationer för att tjäna pengar på dom... utan dom ligger fortfarande och kör som bakgrundsprocesser så fort datorn går igång.
Och att själv försöka radera nycklar och värden i registret är ett jättejobb eftersom de flesta spy-/ad-ware lägger till ett knippe registernycklar på flera platser i registret...
Sen är ju system restore en annan grej som är ganska kul... om man glömmer att inaktivera det (XP+ME) innan man försöker fixa nåt... ;)
...om man har suttit i en halvtimma och rensat grejer och sen startar om datorn och märker att allt är tillbaka igen... då kan man hålla sig för skratt... ;)Sv: Datorn är så seg!!
Men att kunna spåra processer i datorn hade varit kanon. Alltså de program som är igång förklarade vad de tillhör. Just nu har jag 50 processer igång och vet inte vad de tillhör. Förhoppningsvis tillhör de Windows XP, Internet Explorer och McAfee men om det finns mera vore de jäkligt intressanta att få veta vem som stoppat dit (ja ja, jag vet att os inte gör något utan att det är jag själv som har skulden) men kopplat till dessa kryptiska programnamn borde man få veta vem som eftersfrågar deras service samt vad som installerat dem.
Visst finns det program som kan hjälpa till med sådant men tycker det borde varit standard i ett modernt os.Sv: Datorn är så seg!!
Men att kunna spåra processer i datorn hade varit kanon. Alltså de program som är igång förklarade vad de tillhör. Just nu har jag 50 processer igång och vet inte vad de tillhör. Förhoppningsvis tillhör de Windows XP, Internet Explorer och McAfee men om det finns mera vore de jäkligt intressanta att få veta vem som stoppat dit (ja ja, jag vet att os inte gör något utan att det är jag själv som har skulden) men kopplat till dessa kryptiska programnamn borde man få veta vem som eftersfrågar deras service samt vad som installerat dem.
Visst finns det program som kan hjälpa till med sådant men tycker det borde varit standard i ett modernt os.Sv: Datorn är så seg!!
Enkelt, kör inte som admin. Kör du som en vanlig användare så har du bara skrivärttigheter i din egna profil, och då kan du inte "grisa ner" i systemet, helt enkelt eftersom att du inte har rättigheter till det.
> <b>(Släpper jag på brandväggen försvinner möjligheten att dela filer och skrivare med andra i samma Windows-arbetsgrupp)</b>
Det där förstod jag inte. En funktions vara eller icke vara har inte med brandväggen av eller på att göra, utan dess konfiguration.
> <b>men att ha kontroll över vilka processer som rullar i maskinen och vilka som man inte borde ha är näst intill omöjligt för en vanlig användare.</b>
Japp, det är kinkigt. Men, de som följer med OS är faktiskt, oftast, väl dokumenterade. Med hjälv av MSKB så kan man till 99% få fram vad det är. Processer som kommer från tredjepartsapplikationer är det lite värre med, men där är det ni utvecklare som har det tunga lasset att dra. Det är lätt att skriva ett program som gör något, men det är svårt att dokumentera allt. Handen på hjärtat, kan de som har någon av dig skrivna applikationer installerade hitta den informationen som du själv frågar efter just nu?
> <b>När jag installerar upp min dator lägger jag dit os (Win XP) och program tillhörande grafikkort samt de program typ Office och VB mm som jag avser att ha i datorn. Då är det frid och fröjd och datorn går som en raket.</b>
Vill du ha koll? Börja med att installera enbart OS. Skriv därefter ner vilka processer som rullar och hur mycklet RAM och CPU som används. Installera därefter alla drivrutiner och gör om dokumenteringsprocessen. Fortsätt med alla patchar och gör om dokumenteringsprocessen. Och till sist gör du det för varje applikation du installerar. Börja sedan med att stämma av din dokumentation med din PC en gång i veckan eller något så ser du förändringar och kan kanske hänvisa dem till vad du gjort senaste veckan. Det är enbart med kunskap som du kan komma åt de problem du har.
> <b>Visst kan en del bero på att jag provat och installerat något program som jag sedan avinstallerat men det borde väll inte störa os:et så att det blir knas ? </b>
Ja och nej. Men detta är återigen en fråga upp till er utvecklare. En väldigt bra skriven applikation med ett väldigt bra skrivet install/avinstallationsprogram kan du installera och avinstallera hur många gånger du vill, det kommer inte att påverka ditt OS alls. Men en dåligt skriven applikation och ett dåligt skrivet install/avinstallationsprogram kan förstöra mycket. Handen på hjärtat, är du säker på att dina applikationer förljer Microsofts guidlines till 100% och att de verkligen tar bort precis allt i filsystemet och i registret och efter alla komponenter? OS ger mycket makt åt den som installerar applikationerna under admin, och med makt kommer ansvar.
> <b>Kör jag sedan ett rensningsprogram typ ad-ware (har inte vågat sedan jag installerade om) så hittar programmet massa skum skit som det erbjuder sig ta bort och sedan blir datorn lite bättre några dagar. (Nej, jag är inte på porrsidor, det händer ändå)</b>
Ibland får vissa saker oförtjänt dåligt rykte. Just nu är det mjukvaror som använder ADAware.
Stabiliteten, eller "nergrisningen" av datorn har ingenting att göra med om mjukvaran är ADware, Spyware, freeware, trialware, GPL eller kommersiell. Nergrisningen av systemet beror enbart på dåligt skriven mjukvara. Det finns exempel på mjukvara som är ADware men som inte grisar ner något alls och det finns exempel på kommersiell mjukvara som grisar ner till tusen.Sv: Datorn är så seg!!
Senaste numrena av Datormagazine har haft en hyffsat ingående artikelföljetong om just att lära sig identifiera vilka olika processer är och vad de gör.Sv: Datorn är så seg!!
Ad-Aware är en programvara som är "uppmärksam på reklam" (i.e. aware of advertisments)...
Själva "reklamprogrammen" brukar man kalla ad-ware(inte ADAware)... blir lite tokigt när man läser dina svar... =)
Håller f.ö. med om allt du skriver...Sv: Datorn är så seg!!
När jag hittar något som verkar "skumt" först söka på filnamnet på hårddisken, beroende på var filen ligger eller mha informationen som finns "under egenskaper" brukar man kunna lista ut vad det är för process. Är man fortfarande osäker brukar en sökning på google ge all information man behöver.
/JohanSv: Datorn är så seg!!
> <b>Själva "reklamprogrammen" brukar man kalla ad-ware(inte ADAware)... blir lite tokigt när man läser dina svar... =)</b>
Så sant, så sant. Ändrar genast!Sv: Datorn är så seg!!
På inrådan av en kunnig bekant har jag slopat brandväggen och har endast antivirus på min dator. I stället är antivirusprogrammet ställt hårdare. Dvs det scannar alla filtyper, hämtar uppdateringar varje dag, gör manuell totalsökning varje vecka.
Min bekant menade att brandväggen inte behövs eftersom det hårt ställda antivirusprogrammet ändå kommer att hitta de skumma filerna som portscannarna försöker starta. Stämmer det i alla lägen?
Mvh, JanneSv: Datorn är så seg!!