Jag har en server och en stationär dator i hushållet, och jag har en bärbar som jag flyttar mellan lite olika platser. Du kan titta på ett program som heter SourceSafe som gör att du kan ha 2 eller fler datorer kopplade till ett projekt. Du checkar ut och in filer som du arbetar med för att inte skriva över saker mellan de olika datorerna. alternativt något annat versionskontrollsystem som subversion, cvs.. (finns många olika) SourceSafe ingår inte i VS.NET, eller? Jag använder Subversion (http://subversion.tigris.org/) och TorroiseSVN (http://tortoisesvn.tigris.org/) som klient. Jag har inte använt CVS, men min kollega har det och han tycker SVN (Subversion) fungerar bättre. De verkar krångliga att få upp... Man kan använda WebDAV på något vis läste jag i hjälpfilen, men jag förstår inte riktigt hur. Ska kolla lite mer på det senare. Jag kan nu delge en lösning på mitt problem, om det är någon annan som skulle behöva. SourceSafe används absolut av professionella utvecklare, men de flesta är inte helt nöjda med programmet. Åtminstonde inte nu längre. Det har inte skett någon nämnvärd utveckling i SS på 5 år, några små patchar för att de ska funka med .Net m m har kommit, men det är i stort sett det hela. GUI:t är inget vidare heller...som sagt, när produkten inte utvecklas på så lång tid samtidigt som kraven på gränssnitt och funktionalitet ökar så leder det till att folk ogillar produkten...det gör i alla fall jag...men massor med företag använder den fortfarande. Det kommer att släppas en helt ny version av sourceafe i 2005:an hörde jag i vintras, men det återstår att se hur den blir.Smidigast utvecklingssätt?
Jag ska nu bygga upp en hemsida med ASP.NET, bland annat. Det jag vill uppnå är att jag ska kunna sitta i lägenheten på min stationära dator och jobba mot servern med Visual Studio .NET 2003. Servern behöver jag ingen hjälp med, den fungerar fint. Men jag vill också kunna arbeta med min bärbara dator, när jag INTE kan vara konstant uppkopplad mot servern. Alltså vill jag kunna samordna med hjälp av servern.
Låt säga att jag arbetar x antal timmar vid min stationära dator, mot servern. Sedan vill jag ta med det jag gjort och fortsätta arbeta med det någon annanstans med min bärbara dator som också kör Visual Studio .NET 2003. Platsen jag kommer till har inte bredband. Alltså behöver jag på något vis få in hela projektet i den bärbara datorn, så att jag kan jobba med det helt offline. Sedan när jag kommer tillbaka med min bärbara dator till servern vill jag kunna uppdatera serverns version av projektet, och köra med min stationära igen.
Jag antar att man skulle kunna hålla på och kopiera fram och tillbaka manuellt, men jag tror kanske att det finns lite inbyggda funktioner för detta i VS.NET? Ni som har använt det en del kanske har några tips eller andra idéer?
Tack!
(Om jag lagt frågan i fel kategori ber jag om ursäkt för detta, hittade ingen som passade exakt)Sv: Smidigast utvecklingssätt?
Sv: Smidigast utvecklingssätt?
Någon som har några andra alternativ? (Många verkar ha problem med SSafe.)Sv: Smidigast utvecklingssätt?
/JohanSv: Smidigast utvecklingssätt?
SourceSafe är inget som proffisionella utvecklare använder då alltså?Sv: Smidigast utvecklingssätt?
Du behöver inget extraprogram överhuvudtaget, allt du gör är att se till att du har FrontPage Server Extensions på din remote IIS, och sedan skapar du projektet på din klient som kör VS.NET via FrontPage Server Extensions. När du sedan vill arbeta på klienten oansluten till själva nätverket trycker du på "Project" och sedan "Wen Project", och kryssar för "Work Offline". Nu tankas alla filer ner till din dator, och en virtuell katalog skapas på din lokala webserver där du kan jobba vidare. När du sedan är tillbaka, kryssar du bara ur "Work Offline", och alla filer synkroniseras.Sv: Smidigast utvecklingssätt?