Jag och en arbetskollega har fått uppdrag att välja ett videoformat vi ska använda på hemsidan, som en slags standard hos oss. WMV (Windows media) är mycket bra i komprimering och kvalité och de flesta kan se filmen direkt utan att ladda hem något. Nackdelen är Linux. Vet inte vilka program där som stöder WMV. Jag hatar quicktime. Programmet är ett utav de fulaste och jobbigaste program jag träffat på... Vore kul att istället för att rekommendera folk att ladda hem quicktime så länkar de till något codec till media player :) <b>WMV (Windows media) är mycket bra i komprimering och kvalité och de flesta kan se filmen direkt utan att ladda hem något. Nackdelen är Linux. Vet inte vilka program där som stöder WMV.</b> Har mplayer själv, och den stödjer inte alla WMV-filer. Vissa blir det kass bild på, andra blir det ingen bild alls på. > Jag hatar RealPlayer mer en Quicktime :) Om man skapar filmerna med hjälp av Movie maker i XP, behöver man tänka på nåt särskilt i så fall gällande kompabilitet?Filmformat?
Quicktime och Windows media är två format vi väljer mellan. Vilka för-/nackdelar finns med respektive?
(Real har vi valt bort då de väl är lite ökända med att "sprida ut sig" vid installation hos klienten).
En tredje lösning vi tänkt är att genomgående köra mpeg. Det borde väl ha den fördelen att alla moderna OS har inbyggt stöd för formatet och att tredjepartsprogramvara inte behövs hos klienten, eller?
Tacksam för alla råd.Sv: Filmformat?
Quicktime är det fler som kan se, men alla måste då ladda in program för det, vilket inte är lockande för många.
MPEG kan alla köra, nackdelen är komprimeringen och till en viss del kvalitén (även om den blivit bättre)Sv: Filmformat?
Sv: Filmformat?
MPlayer stöder
* (S)VCD (Super Video CD)
* CDRwin's .bin image file
* DVD, including encrypted DVD
* MPEG1/2 (ES/PS/PES/VOB)
* RIFF AVI file format
* ASF/WMV/WMA format
* QT/MOV/MP4 format
* RealAudio/RealVideo format
* Ogg/OGM files
* VIVO format
* FLI format
* NuppelVideo format
* yuv4mpeg format
* FILM (.cpk) format
* RoQ format
* PVA format
* Matroska
* NSV - Nullsoft Streaming Video
* streaming via http, RTP, RTSP, mms, mmst, mpst, sdp
* TV
http://www.mplayerhq.hu/homepage/design7/info.htmlSv: Filmformat?
Sv: Filmformat?
Jag också ;) Jag kan inte förstå varför de klagar på media player faktiskt. Mp är ju en klart bättre produkt ;)Sv: Filmformat?
Går WMV bra att spela upp på en Mac?
Blir filen automatiskt gjord för att streamas, eller behöver användaren ladda hem den först?
Vilken bandbredd ska man anta folk har idag?
Ska man även göra videoklippen "modemvänliga"?