Om man har en AVI fil som är 700 MB stor. dvd kodningen är mpeg2 medan xvid eller divx är mpeg4. Mpeg4 packningen är "bättre" än mpeg2 och blir mindre för ungefär samma kvalitet. Därför låter 700MB VOB filer för lite för dvd kvalitet. Dock kan det ju vara värt att testa ifall det ändå är "tillräckligt bra" Hmm ok, bra info där, det tackar jag för. Om dina filmer håller hög kvalité, dvs DVDrip, så ska du definitivt göra dom så stora som möjligt. Precis som Thomas nämner.... 4 långfilmer på en DVD-R låter inte bra... kvalitén kommer att bli rejält lidande. Men som Hector säger så duger det säkert till barnfilmer (då tänker jag på tecknat) eftersom det är lättare att komprimera. Mina filmer är i DivX/Xvid som jag har gjort tidigare Är det kopior på DVD-filmer? I så fall, varför gör du inte en kopia på original-DVDn istället, så att du får ut maximal kvalitét? Nää det är inga sådant. har nyligen laddat ner hela första säsongen av Joey 12 avsnitt, du vet han från friends.Bästa sättet av två från AVI till DVD
Blir det bättre eller sämre om....
1)
VOB filerna och det blir 4,4 GB stort
2)
VOB filerna blir lite mer en 700 MB stort
Jag har ett antal hemmagjorda AVI filer i DivX och Xvid som jag ha så jag kan spela upp det i min DVD spelare nämligen
Kvaliten kan ju aldrig bli bättre en vad orginalfilen är och i detta fall en AVI som är komprimerad i DivX/Xvid
Frågan är då om det ska bli 4 GB stort eller mindre för att få ut den i den kvalite den är i men i VOB format??
Om kvaliten är nu desamma men i ca 1 GB VOB format då är det ju bra att veta det eftersom då kan man få in lite fler filmer (ca 2-3 st) på en DVD skiva utan att kvaliten ska bli sämreSv: Bästa sättet av två från AVI till DVD
Sv:Bästa sättet av två från AVI till DVD
Skulle du kunna säga eller gissa på hur stor VOB filer ska vara för att vara samma kvalite för en 700 MB AVI fil?Sv: Bästa sättet av två från AVI till DVD
ThomasSv: Bästa sättet av två från AVI till DVD
så länge filmerna håller den kvalité du önskar...kan du göra de hur stora som helst.. det är upp till dig.
själv gör jag det jämt.. en av mina nya hobbisar men jag är ingen expert. Då använder jag oftast ett program som heter tmpenc plus... som då omvandlar avi filerna till mpg4 filer, Självklart finns det massa andra progam som gör samma sak. Lite komplicerat att förklara hur själva processen går till.
Kortfattat: En avi fil på 700 som är omvandlad till mpg blir ca 1700 mb eller mycket mer eller mindre, beroende på vilket kvalitet du strävar efter.
Om vi tar dina frågor.
1. kvaliten blir sämre om du har så pass små vob filer... det e mycker som försvinner en massa information från filen.
om du vill ha tex 3 filmer i en dvd till en skit bra kvalitet tänk så här: 4700 Mb / 3 = ca 1500 Mb. Så att när du omvandlar avi filen försök och hamna runt 1500 Mb per film.
samma sätt ska du tänka om du vill få 4.. men då börjar kvaliten sjunka för den kräsne oftast märker inte ovana film tittare. funkar oftast med barn filmer.
sen finns det ju en himla massa andra finnessser som att göra menyer... osv osv
hoppas att detta vägleder dig nånstans
LYCKA TILL!!!!
Hector.Sv:Bästa sättet av två från AVI till DVD
Men varför vill man använda en DivX/XviD-kopia som källa?
Sv:Bästa sättet av två från AVI till DVD
Det är musikfilmer jag gjorde för några år sen (Var i en kurs)Sv:Bästa sättet av två från AVI till DVD
hittade också subbar till filmerna.
har fixat de på 2 st dvd skit rolig serie