Hejsan.. Funktionen finns inbyggd i Win2k och kallas för quota (kvot) jag vet hur man använder den i windows.. <b>I Unix/Linux kan man sätta "quota"...</b>webbserver
Håller på och sätter upp en webbserver och jag undrar ifall det finns något program som
gör att jag kan bestämma hur mycket varje hemkattalåg/webbsidekattalåg som användarna
kan använda.. Då varje användare ska endast få tillgång till 10meg och hittar inget bra program för detta till w2k server.. Det ska gärna vara gratis...Sv: webbserver
Sök i hjälpen för hur du använder det...Sv:webbserver
Men där sätter man kvoten i disken och inte på mappnivå
det är i mappnivå jag vill kunna ställa inte storleken och inte på disken.....Sv: webbserver
Så även i Win2k och senare... dock inte på ett lika smart sätt som under UNIX... men hade ni förväntat er något annat... *skratt*
<b>jag vet hur man använder den i windows.. </b>
Då förstår jag inte riktigt problemet..? Du kan ju ställa hur mycket data en användare får lägga på en enhet/partition... och då spelar det väl ingen roll i vilken mapp denne har sin data?
Hur som helst... Windows quota funkar riktigt bra... men vill du ha ett program som fixar det får du nog vara beredd på att betala för det. Det finns ett verktyg som heter <b>Quota Server</b> som funkar hyfsat. Vi använde det på en NT4 PDC för en herrans massa år sen... Sök efter info på Google. Har för mig att det t.o.m. var en svensk programvara...