Jag har fått in en märklig spyware, som det tycks vara omöjlig att få bort. Efter lite googlande så hittade jag detta på Symantecs sida. Hej Anna-Karin. Har du kollat i registret och autorun så att den inte ligger där och installeras om och om igen? Jag hade ett litet helvete med ett spyware som envisade med att byta min startsida och öppnade ny fönster då och då. Tack Carsten, nu fick jag bort det. Kör inte som administratör och kontrollera vad det är du installerar för program så kommer du att slippa 99% av alla spywares. Jag kommer faktiskt inte ens ihåg när jag själv fick in ett spyware senast. > <b>Jag kör inte som administratör, men för skiten i alla fall :-(</b> Hej Rickard. Eftersom att spyware't skriver i en katalog och registernyckel som inte Users har annat än Read & Execute på så måste det ha skett när du var inloggad som Administrator.Om spyware.
Jag använder mig av Mickrosofts AntiSpyware, och det jag försöker att få bort är
"IST.ISTbar Browser".
Antispy programmet hittar den hela tiden, och försöker att få bort den, men den kommer hela tiden
tillbaka.
Några bra tipds?Sv: Om spyware.
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/adware.istbar.html#removalinstructions
Konstigt nog så listade F-Secure det som "ofarligt" och inga instruktioner på hur man får bort det.
//Anna-KarinSv:Om spyware.
Glömde skriva att den har jag försökt med, utan att lyckas. Det är en enveten f-n.Sv: Om spyware.
//Anna-KarinSv: Om spyware.
Körde både Ad-Adware + Spybot - Search & Destroy och dom hittade den inte (Dom kanske hittade den men den installera sig kanske igen :)
Körde då Spyware Doctor och gjorde som en person skrev på en viss sida (Har tyvärr slavat bort adressen men jag sökte på spyware hjälp på svenska sidor i google)
Sen körde jag online versionen av Antivirus http://housecall.trendmicro.com/housecall/start_corp.asp
Gratis och verkar vara bra fast det kräver att man kör IE och godkänner deras ActivX Sv:Om spyware.
Det är ju själve f-n att man skall behöva krabba med sånt här.Sv: Om spyware.
ThomasSv: Om spyware.
Ett par saker är möjliga.
* Du kör inte som administratör men som någon annan grupp möd högre rättigheter typ PowerUsers?
* Du har FAT och inte NTFS som filsystem?
* Du har loggat ut och loggat in som admin och installerat ett program där Adware.Istbar följde med?
Anledningen till att du inte kan få det som en vanlig användare är att Adware.Istbar skriver till C:\Program Files\ISTsvc\ISTsvc.exe och d'är har en vanlig användare bara läs och exekvera rättigheter.
Om det inte är något av ovanstående som jag räknar upp så är jag mycket nyfiken på hur du ska ha fått in det i din maskin.Sv:Om spyware.
Jag har narturligtvis NTFS.
Jag installerade som administratör, men kör som privatperson.
Jag är mycket försiktig med vad jag installera, och på vilka webbplatser som jag besöker, men i bland
så kan även jag misslyckas(ett gammalt ordpråk från djunglen).Sv: Om spyware.