Har en vän som är lite orolig av sig, fast han har två brandväggar (program och maskinellt) vill han endå veta vilka program som har kontakt med den stora världen. Kasta ut datorn och be honom skaffa sig nåt annat att göra ;-) angående kolla logg: (tail -f /logg/fil i *nix världen) lol nja han har ett liv men han har haft en del spionprogram tidigare som snodde han kreditnummer så nu litar han inte så mycket på program och det längre. Men, Nja jag tog nog lite i när jag skrev att han har två brandväggar. han har en på sin burk och den som sitter i routern är igentligen en NAT och vidarebefodrar portar som han har aceptera, alla dom andra portar är spärrade. Sygate Personal Firewall är en bra gratis mjukvarubrandvägg om man vill ha kontroll över vad som händer. Man väljer själv vilka program som ska tillåtas kontakta omvärlden och vilka portar som ska vara öppna. Risken är väl att man blir ännu mer nojig när man ser loggen över försök till port scans... Paranoid som man är kör man regelbundet en netstat med jänma mellanrum... Jag gjorde en artikel om virus, där det finns länk så att han kan kolla inställningarna i brandväggen. Som sades ovan är det inte bra att ha flera brandväggar, en är bäst. och han vara bara intresserad av vilka program som är i samtal med internet Jag har också letat efter ett liknande program, efter att en av mina maskiner blev hackad för ett år sedan. Det som stör mig med ZoneAlarm som jag använder, är att den loggar sådant som blev stoppat. Jag är ju mer intresserad av vad som kom igenom!? Hur skall jag t ex veta om någon t ex lyckats accessa utdelade mappar i mitt nätverk? CommView är det bra prog som man kan kolla alla överföringar lockalt och på nätet... Hittade ett litet program som är både gratis och enkel att hantera Djeez, clowner, mimare och ståuppkomiker överallt. Tur att några svarar seriöst (tack Jerry!), programmet CommView verkar vara det jag är ute efter.Program för den paranoida :)
Har sagt åt honom att kolla loggen och det men han vill kolla i realtid och det.
Han vill åxå kolla in vilka processer som är igång och han vill ha mer information en det som windows erbjuder.
Vad för program ska man rek honom?Sv: Program för den paranoida :)
Sv: Program för den paranoida :)
mera info om processer å sånt så är kan väl nåt från sysinternals http://www.sysinternals.com/ntw2k/utilities.shtml passa
Men onekligen, låter som om din kompis borde skaffa sej ett liv ;)Sv:Program för den paranoida :)
Jag förstår honom för det finns ju mycket skit program och virus i världen nu.Sv: Program för den paranoida :)
Det hjälper ju knappast att ha dubbla brandväggar. Om den första brandväggen inte stoppar det så är den ju felaktigt inställd. Och då finns altenativet att brandvägg två heller inte stoppar eftersom den förmodligen är inställd likadant. Och skulle tvåan tvärtom vara inställd annorlunda så är det risk för att inställningarna mellan de två brandväggarna komemr i konflikt med varandra och att program helt enkelt fungerar sämre, vilket gör att man tvingas öppna upp brandväggarna och då är det plötsligt mindre säkert igen.
Således, brandväggar skall man bara ha en av, inte flera stycken då det inte tillför något utan snarare ställer till problem. Brandvägar fungerar inte som anti-virusprogram eller anti-spion program där det kan löna sig att ha flera stycken eftersom de stoppar olika saker.
// JohanSv:Program för den paranoida :)
Så han har bara en brandvägg men den som sitter i routern skyddas ju lite i alla fall :)Sv: Program för den paranoida :)
/PelleSv: Program för den paranoida :)
"netstat -an" i dospromten, och analyserar den informationen.
Mvh PerSv:Program för den paranoida :)
http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=896Sv: Program för den paranoida :)
Sv:Program för den paranoida :)
Finns det någon bra site med typ en checklista på saker som man bör se över i sitt nätverk? Jag har två datorer som är igång dygnet runt, och troligen är det lite hål här och var...Sv:Program för den paranoida :)
http://www.tamos.com/products/commview/Sv: Program för den paranoida :)
Active Port
Han har inga okända program som jobbar mot internet men fasiken vad portar Windows lyssnar på :)Sv:Program för den paranoida :)