Jag använder InstallShield Express för att göra installationer av en applikation. Varje installationspaket får en "Upgrade code" som är ett GUID som är samma för alla versioner av applikationen. Denna används när man installerar senare versioner av programmet, installationsprogrammet fattar då att det är en nyare version av samma program och det installeras då utan att användaren behöver ange vart det ska installeras osv. Jag har tyvärr ingen aning om det du beskriver ovan, det känns som om att det tillhör paketeringsmjukvaran. Ja, den "patch-funktionalitet" som finns i InstallShield skapar en MSP-fil. Problemet är att jag vill kunna patcha flera olika versioner av min programvara med samma patch (det är aldrig mer än en eller två filer som skiljer mellan versionerna). Om det är en begränsning i MSI eller i InstallShields implementation av MSI vet jag inte. Någon som vet om man kan fixa detta med något annat verktyg, i så fall vilket? Löste detta genom en "workaround" som jag hittade på InstallShields support-forum. Problemet beror på begränsningar i patch-funktionaliteten i MSI. Men man kan utifrån en patch bygga om sin installation så att den får samma "identitet" som patchen och då kan man patcha alla versioner i framtiden."Patchning" av installation/uppgradering
Så fort jag gör någon förändring av programmet skapar jag ett nytt installationspaket med nytt versionsnummer (men med samma Upgrade code) som jag skickar till nya användare (samt användare som vill ha uppgaderingen på cd).
Problemet är när jag vill skapa "patchar" till mitt program, en installation som enbart byter ut en fil alltså (hela installationen är på 60 MB med .NET-framework mm och det är lite saftigt för modemanvändare). InstallShield fixar det med något som kallas för "Patch Project", problemet är att den bara klarar av att uppgradera från en version av grundinstallationen. Det betyder alltså att jag måste skapa ett Patch Project för varje version av grundinstallationen samt att användaren måste veta vilken som var den första installationen han installerade... inte så smidigt...
Frågan är då om det finns något smidigt verktyg för att skapa små installationer som fattar var befintliga filer finns och byter ut dem utan att användaren behöver ha en susning om vart programmet finns installerat?
/JohanSv: "Patchning" av installation/uppgradering
Du använder MSI? Isåfall är tekniken att skicka med en MSP-fil. Den gör precis det du frågar efter. Hur sedan MSP-filer faller inom din paketeringsmjukvara vet jag inte.Sv:"Patchning" av installation/uppgradering
/JohanSv: "Patchning" av installation/uppgradering
/Johan