Hej, Jag vet inte om detta stämmer, men jag har läst i andra inlägg på olika diskussionsforum att man måste ha CPU-licenser för att få använda SQL Server på weben. Om det stämmer eller ej vet jag dock inte... Det kan du vara. Ok, då borde det vara bättre att köra med MSDE? Om man inte vill lägga ut en massa extra pengar. Är det någon skillnad på om det är ett intranät eller om det är en publik webb? En licens per slutanvändare eller slutanvändardator är det som gäller. Spelar ingen roll hur man ansluter till databasen. Ok, Det är per dator som accessar databasservern någonsin, inte samtidigare användare.SQL licens
Tänkte kolla om någon har koll på hur licenserna fungerar för sql2000
En kund har köpt en licens med x antal sessioner. Och nu vill vi koppla på en web/intranät lösning på den. Kommer den att ta en av sessionerna och isåfall blir den 1 per samtida webbanvändare eller måste man köpa till web-licens på sql-serven.
Då företaget är extremt seriöst och blir kontrollerade så är det ett måste att ha rätt licens.
Är det någon skillnad om det är en publik eller intern hemsida?
Alt 2 är att köra på en MSDE (då den bör klara av applicationen).Sv: SQL licens
/JohanSv: SQL licens
Processorlicens för web access.
(Annars måste du ha en licens per potentiell användare = 1 / dator som finns på Internet )
/mickeSv:SQL licens
//HenkeSv:SQL licens
//HenkeSv: SQL licens
Sv:SQL licens
Är det samtida användare elle totalt antal datorer som någonsin har anslutit till SQL-servern?
Om det är samtida användare så kanske det räcker med deras befintliga, då det rör sig om 100-200 personer som skall logga in och regga litet tid kanske 10minuter/vecka.
//HenkeSv: SQL licens
Se http://www.developer.com/db/article.php/3502746 för en bra beskrivning kring SQL Server 2000.
Så för publik web är det processorlicens eller MSDE (eller SQL Server 2005 Express) som gäller.
/Andreas