Hej ! Det finns en funktion i MDaemon som begränsar prestandan om en klient försöker skicka många mail, det kanske är den som är aktiverad? Kommer inte ihåg vad funktionen heter just nu, men det kan vara värt att kolla upp. Annars är det lite svårt att ge råd utan mer detaljer kring felet. För det första kontrollera att programmet som skickar ut ligger på en trusted/betrodd IP, då slår nämligen inga säkerhetsinställningar på den anslutningen. Annars skulle tex tarpit (tror jag det heter) kunna orsaka det. Hej! Det är Tarpit jag var ute efter. Var hittar jag den loggen? Någonstans i fliksystemet i nederkand finns det en flik som visar alla inkommande smtp-sessioner, kommer inte riktigt ihåg under vilken "huvudflik". Ok! Stänga av tarpit är ju inte jättebra i längden, gör som jag skrev istället. Sätt IP:t som skickar mailen som trusted, då slår inga säkerhetsinställningar.Behöver hjälp med MDeamon mailserver
Jag behöver hjälp av någon som kan MDeamon mailserver.
Finns det någon som har lust och hjälpa mig?
Problemet är att vi har ett program som skickar ut en länk till en tidning som våra kunder köper, men utskiket tar skit lång tid. Vi har testat samma utskick via communicator mailserver och det 200 ggr snabbare. Så jag behöver lite hjälp med att kolla om vi har fel inställning
/TyronneSv: Behöver hjälp med MDeamon mailserver
/JohanSv: Behöver hjälp med MDeamon mailserver
Kontrollera hur många samtidiga SMTP-sessioner du har ut, vet inte vad man kan sätta max här utan det är väl bara att testa. Kör du direktleverans eller routar du mailen via din isp?
Om du kontrollerat ovanstående så behöver vi mera info om hur programmet skickar och hur loggar ser ut.Sv:Behöver hjälp med MDeamon mailserver
Tror du att du kan ge mig lite mer info om denna funktion som begränsar. Vet du vad den heter på engelska?
Själva utskicken går till så att jag fyller ett Dataset. Sedan använder jag Mail funktionen i .NET. Det innebär att jag loopar igenom hela Datasetet och skickar dem en och en. Det måste jag göra eftersom länken i mailet är unikt för varje mottagare.
Kan det vara något med just detta som påverkar prestandan.
Jag har gjort på precis samma sätt mot en MDaemon server. Sist jag körde körde jag igenom ca 170 mail per minut och då var varje mail ca 100 KB. Tror jag kör ca 5 parallella trådar i .NET-applikationen då.
Har du kollat SMTP-in loggen för att se vad som tar tid?
/JohanSv:Behöver hjälp med MDeamon mailserver
Har avaktiverat Tarpit så vi får se nu om det går snabbare.
Ursäkta min okunskap men vad menar du med "Trådar"?
Genom att låta ett program exekvera i flera trådar kan man utföra flera saker samtidigt, i detta fallet är det som att 5 program skickar mail till mailservern samtidigt. Sök på "threading" för mer info.
/JohanSv:Behöver hjälp med MDeamon mailserver
Tarpit gjorde att det blev lite snabbare.
Får kolla threading
tack så länge
Och vid felsökning så vet du direkt att det nästa gång inte är några säkerhetsinställningar, har du full kontroll över applikationen som skickar så är det bara slöseri med servens prestanda att låta en massa säkerhetsinställningar slå på varje anslutning.
Och för att tillägga det är troligen inte bara tarpit som slår på din anslutning, gissar att blacklist dns är igång. Och det slöar ner varje anslutning ngn millisekund-->sekunder Du kanske även kör spamfilter? Listan är lång på sånt som sker på varje anslutning, så sätt ip som trusted!