Hej, Ett enkelt sätt är att skapa en cmd-fil på klienten som anropar xcopy, nått i denna stilen: Så långt har jag inte ens tänkt. Det är gratis och är otroligt enkelt. Det är en ide, tackar! Att jag inte tänkte på det inbyggda, det verkar smidigt. Klient backup
Jag planerar på att sätta upp en privat server som skall användas till följande:
- Webbutvecklingsserver (IIS samt SQL)
- Någon form av filserver (Lagring av t.ex. musik, film och liknande filer)
- Backuphanterare (Detta är det mest väsentliga.)
Jag har idag 2 bärbara, 1 stationär (som skall bli server. 3.2 GB, 2 GB ram, 400 GB sata) och en stationär dator som skall införskaffas senare.
- Jag har fått Windows Server 2003 gratis via studentnätverk så jag vill använda detta.
Det jag behöver ha hjälp av er med är följande:
- Vad finns det för backup-program som kan installeras på en server som t.ex. varje natt tar backup på vissa mappar eller filer på en klien(bärbara och stationära). Det är nog viktigt att detta skall ske automatiskt eller kunna initieras ifrån klienten på ett smidigt sätt.
- Jag har en framtida ide att sätta upp min egen webserver utåt för att kunna hantera Microsoft Outlook på min server (Vill komma åt Outlook webmail och inte behöva popa ner mailen från den)
Alla ideer är välkommna!
RobertSv: Klient backup
@xcopy c:\MinMapp \\Server\Backup\MinMapp /S /V /H /R /Y /D
/JohanSv:Klient backup
Om man ser bortanför XCopy, vad finns det för intelligenta applikationer som sköter backup?Sv:Klient backup
Om man då schemalägger den på varje klient och väljer att spara på servern. Det borde ju bli perfekt.
En annan fråga:
- Jag önskar att sätta upp en webserver där jag vill ha mina domäner. (Jag använder endast domänerna till mail-adresser) Att peka om de är inga problem utan fråga uppkommer med Microsoft Outlook.
Jag har Windows Server 2003, är Exchange inbyggt i det så att jag kan konfigurera upp en webmail och även pop3?
Jag har hårdvarufirewall inbyggt i en router. Är detta tillräckligt anser ni?