Troligen en vanlig fråga men har inte hittat någon info om det. Jag har nyligen installerat Vista på samma dator som jag har XP, och min första spontana uppfattning är Vista är snabbare i både uppstart av sig själv och uppstart av program. Men jag har då 1,5gb ram och ett relativt bra grafikkort (radeon x850 xt). och det är klart att det har viss betydelse. Installationen av vs2005 gick bra mycket snabbare på Vistainstallationen jämfört med XP pro. Är lite småsugen att testa liksom Har kört Windows Vista Upgrade Advisor och det enda hårdvara den klagar på är för lite minne (512 MB) Jag kör Vista nu på en: Jag har inte kört in Vista ännu.Prestanda fråga
Låt oss säga en P4 2.4 Ghz, 1 GB internminne, 7200 SATA HD och Nvidia grafikkort
Vi installerar först XP och en del standardprogram
Om vi jämför med identisk hårdvara men den kör Vista och med en del standardprogram så undrar jag hur är det med prestandan?
Visa säger datorn blir segare för Vista kräver mer (Fast om man stänger av det där Aero då?)
Visa säger att Vista är bättre byggd och hanterar prestandan bättre en XP.Sv: Prestanda fråga
Sv:Prestanda fråga
Ska snart köpa in 512 minne till min burk så jag får 1 GB.
Fast mitt grafikkort är Geforce 6200 så jag vet inte om det blir bra med Vista.Sv: Prestanda fråga
Ska snart köpa in mer
Sedan varnar den om Nero.
Frågan är om man ska köra in Vista eller vänta tills det kommer mera programstöd??
En del säger att deras datorer går snabbare men har det samtidigt uppgraderat datorn så är det ju klart att den blir snabbare :)Sv:Prestanda fråga
Amd Athlon64 X2 4200+, 2GB Dual-Channel DDR, eVGA Geforce 7900GT KO och så ligger de på en 7200rpm pata disk.
Kan säga att jag är helnöjd, visst ibland så går saker slöare än vad de borde, men det är mestadels för att det är en RTM drivturin från Nvidia, dvs den är inte färdig, ungefär som en Beta version.
Vista är ju egentligen inte stläppt för konsumenter ännu. Men man kan väl säga att i början av februari så kommer det finnas större utbud av drivrutiner och då tror jag att det blir lättare att köra Vista.
Fast jag skulle inte vilja byta tillbaka till XP, aldrig!
Sedan har jag med mäkrt att den klagar på Nero, det gjorde den Inte i RC2 Betan, men den har börjat med det nu. Kanske är en för gammal version av Nero. Men det kommer nog att släppas en version för Vista snart.
Sedan finns det ju, precis som det funnits i alla andra versioner av windows, att man kan lura program att de körs som ett annat OS. Dvs om ett program är gjort för XP och de har hårdkodat att det måste vara XP så kan man få programmet att tro att det är XP. Det är ganska skönt.
Måste fråga dig, hur känns det att köra med 512MB Ram? Flyter det på bra? När du använder Win + R flyter det?Sv: Prestanda fråga
Vad jag vet så skulle det inte bli så bra
Frågan är att om jag trycker in så jag har 1 GB interminne så blir ju XP snabbare men blir den snabbare om jag kör in Vista?
Nu kanske man inte ska köra aero och det kommer jag nog inte göra heller.