Hur skapar jag en pdf av ett word dokument (.doc). tja, enklast är nog en "printer" som skriver pdf istället för papper.. kolla in t.ex. http://www.primopdf.com/ (finns nog andra oxå, men råkade hitta den just nu..) CutePDF Writer fungerar bra för mig. http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp Och jag rekommenderar istället att skriva grejerna i LaTeX från början, så är det inget snack om vad som händer... =) Har någon tips på hur man gör om man vill göra det i en servermiljö? Då kanske min idé inte är så skämtsam som jag först la upp den... Anledningen till att jag vill göra det i en servermiljö är att det är ett batch-jobb (typ obemannat scheduled task) som körs med jämna mellanrum för att skicka ut orderbekräftelser via email till de kunder som har beställt något. Även leveransaviseringar skall eventuellt skickas via pdf (skickas idag som text/html email). Ja, själva LaTeX är ju gratis, och att lägga upp ett antal standarddokument är ju ganska enkelt, men handlar det om kontinuerliga ändringar är det kanske inte en så bra idé. Förr hade jag en virtuell skrivare på en Linuxserver. När man skrev till den (vanligtvis via nätverket) skapades ett PDF-dokument och lagrades i en katalog. Det borde gå att göra någon variant av detta, så att ett skript körs som mailar det skapade PDF-dokumentet till alla som skall ha det. Jo, men i det här fallet så är även mailet anpassat för det specifika dokumentet som går ut.Skapa en pdf av ett word doc
Finns det nått bra gratisprogram?
Eller vad ska man annars satsa på?
tacksam för råd....
//JohanSv: Skapa en pdf av ett word doc
Sv: Skapa en pdf av ett word doc
Jag tycker även att du skall pröva OpenOffice.org, som kan öppna Microsoft Word-dokument utan alltför mycket problem, och som dessutom kan skapa PDF:er direkt.Sv: Skapa en pdf av ett word doc
Sv:Skapa en pdf av ett word doc
Jag vill helst undvika printerdrivrutiner eftersom de ofta har problem med att ange var pdf-filen skall hamn (och heta). Med t.ex. CutePDF har jag för mig att man får göra en registryändring (i SDK-versionen av CutePDF) som gör att det blir en ändring globalt på den maskinen.
Dessutom får jag ett extra installationssteg med printerdrivrutiner.
Det närmaste jag har hittat hittills är Aspose.Word och Aspose.Pdf som tillsammans kostar $1600.
Någon som har andra tips?
/AndreasSv: Skapa en pdf av ett word doc
Varför vill du göra det i servermiljö?
För att hantera väldigt många filer som skickas in så att säga?
Skapas alla filerna manuellt av användare, eller enligt en mall?
Varför vill ni ha filerna i pdf öht?
Om jag hade gjort samma sak, och det är som jag gissar (men som det för all del inte behöver vara), så hade jag gjort så här:
1. Någon slags inmatning av ren text, via något sorts gränsnitt. Eventuellt med "rich text"-kontroller, anpassade för LaTeX.
2. Sammanfogat texten med en LaTeX-mall som är definierad på ett väldigt precist sätt, för att få exakt rätt utseende.
3. Genererat en pdf från latex-en, och skickat tillbaks den.
Perfekt resultat varje gång!Sv:Skapa en pdf av ett word doc
Min kund vill absolut skicka som pdf för att det 1. är snyggt och 2. inte går att ändra så lätt.
Anledningen till att vi vill köra via Word är att de idag har alla sina dokumentmallar i Word och det är smidigt för dem att själva kunna ändra i Word-mallarna utan att behöva ringa en dyr konsult. Vi har dessutom liknande befintlig hantering idag där vi faxar dokument till kunder från batchjobb.
Dessutom så har vi idag utvecklat ett system där kunderna själva kan designa mallar i Word som vi sedan fyller med data från XML som vi exporterar ut från affärssystemet och kan där hantera tabeller i tabeller i taebller osv.
Att dra in LaTeX hos den kunden är nog inte helt populärt. Kostnaden för att köpa in Aspose:s produkter och utveckla med dem är betydligt lägre än att lära folk LaTeX (och utveckla via det).
/AndreasSv: Skapa en pdf av ett word doc
<b>[...]än att lära folk LaTeX (och utveckla via det)</b>
Tyvärr är det vad jag har varit upprörd över under de senaste två åren. Alla wysiwyg-editorer borde bannlysas!
Hade folk lärt sig rätt från början så hade allt blivit mycket bättre.
En annan variant är att konvertera filerna till latex först; http://www.tug.org/utilities/texconv/pctotex.html
OpenOffice som Per föreslår är ju en möjlighet; själva programvaran är gratis, och den går att programmera mot. Det borde funka att ha det på servern och styra det utifrån. Designen kan ju dock skilja sig en smula åt när man importerar filerna.Sv: Skapa en pdf av ett word doc
Sv:Skapa en pdf av ett word doc
Så visst går det att lösa det med virtualla skrivare (t.ex. CutePDF) men det känns inte helt pålitligt samt det känns som att det borde finnas något bibliotek som gör att jag från ett .doc kan få en .pdf. Punkt slut. Inga skickande till skrivare, vänta på att det blir färdigt, hitta fil med specifikt namn i specifik mapp osv.
Och dessutom så slippa installera en skrivardrivrutin på maskinen som skall köra det (i fallet med affärssystemet så kan vilken dator som helst som har klienten installerad på sig agera som batch-maskin, dsv som en beräkningsserver vilket skulle innebära att vi skulle behöva installera skrivardrivrutiner på alla maskiner som skulle kunna tänkas agera som batchmaskiner).
Att dessutom använda Word på en server (dvs i en process som agerar som server) är ju litet halvlurigt map licenser, reentrancy (olika Word-processer på maskinen påverkar varandra) och prestanda.
Det får nog bli Aspose:s produkter.
/Andreas