Ja, jag har arbetat med Axapta/Dynamics Ax i cirka två år, och har även arbetat en hel del med föregångaren XAL. Jag har två certifieringar i Axapta 3.0 (Programming samt Trade & Logistics). Ja, Nej, jag har inte stött på just detta problem. Iofs är jag inte förvånad om man får låsningar där eftersom den tabellen används från en väldig massa delar av Axapta. Jag kör 3.0/SP4. Hej igen,Sv: MS Axapta /Dynamics AX
Hur så? Är det något kring Axapta som du undrar över?
/AndreasSv:MS Axapta /Dynamics AX
Jag får en låsning av tabellen NumberSequenceTable, i klassen NumberSeq_fast, metoden GetNumInternal.
Jag har sett på div. forum att fler har haft problemet, men jag har inte sett någon lösning.
Har du stött på detta ?Sv: MS Axapta /Dynamics AX
Vilken version av Axapta kör du? Finns det någon annan anpassning som kan ha orsakat låsningen?
/AndreasSv:MS Axapta /Dynamics AX
Ja, men det konstiga är att den låser sig på exakt samma post vid inläsning av kundbetalningar.
Vissa filer går igenom, men inte andra.
Jag abtar att det kommer att visa sig att uppsättningen på dessa kunder / kundgrupper anger en annan uppsättning på nummerse, men det ska ju funka ändå.
Just denna rutinen använder userconnection.ttsbegin / commit.
Jag har inte stött på det innan.
Och, nej, ligger i SYS-lagret.
/MartinSv: MS Axapta /Dynamics AX
Jag har inte hittat felet, men väl en "work around".
På nummerserien som är aktuell kan man förallokera nummer från serien.
Se bara till att det är väl tilltaget (minst så många nummer rutinen kommer att använda), så behöver inte systemet ramla in i den rutinen som "buggar". Detta ökar dessutom prestandan.
/Martin