Hej, har sökt runt lite på nätet och förstått att jag inte är ensam om att ha strul med att få delning att funka med en Vista-dator i mitt nätverk. Okej, efter mycket googlande och testande så visade det sig att det var min ISP som var problemet. Bytte från en switch till en router och problemet var löst. Nätverk/delning
Har en XP och en win98 i hemmanätverk sen tidigare. Har anslutit en Vista. Jag kommer åt internet med den, funkar bra. Delning av mappar och filer funkar dock sämre. Har testat lite av varje men lyckas inte hitta vad som funkar/inte funkar. Det hela verkar ganska sporadiskt. Kommer ibland åt filer på vista-datorn från XP, ibland omvänt, ibland åt båda håll, ibland inte åt något håll. 98-maskinen har jag också haft liknande upplevelser med. Det är egentligen den som jag behöver få det att funka med för Vistan ska ersätta den i förlängningen är det tänkt. Har testat att stänga av brandväggen i Vista. Lägga till de andra datorernas ip i lista för datorer som ska få access. Sätta samma user och workgroup på datorerna mm...
Någon som har nån länk eller tips om en begriplig och tydlig guide till hur man bör sätta upp sin Vista att funka i ett hemmanätverk?Sv: Nätverk/delning