Söker ett program som enkelt och snabbt skapar eller skriver i en textfil vad den datorn har för mac adress och även vad det är för nätverkskort. Från windows kan du ju skriva: Kolla på nu2.nu, finns någon nätverksbootdiskett som du borde kunna modifiera där, den gör bland annat identifiering av nätverkskort och laddar rätt drivisar Japp har gjort en sådan diskett men den använder ID nummer från nätverkskortet Hm.. Jag tror att du kan få tag på mac-adressen, ett villkor är ju att du har rätt drivrutin laddad.. mm det kan jag rätt så lätt få men vete tusan hur man får ut MAC adressen Verkar som det finns ett program som heter nbmac http://www.kostis.net/freeware Så här t.ex. mm vill också att den ska fråga vad filen ska heta Problemet är inte att skriva till en fil utan den ska fråga vad filen ska heta och den skriva till den filen.läser av mac adressen i DOS
Alltså man stoppar in diskett/USB minne och den bootar och hjälper mig att skriva ut mac adressen till en textfil.
Använder nu ett bootdisknetwork program och den är kraftfull men för det första så tar det en sådan lång tid innan den visar mac adressen för den ska ladda en massa saker och packa up och det andra så skriver den inte mac adressen till en textfil.Sv: läser av mac adressen i DOS
<code>
ipconfig /all > NetworkInfo.txt
</code>
Du skulle ju kunna skapa en Autoplay fil och på så sätt köra den från windows.Sv: läser av mac adressen i DOS
Sv:läser av mac adressen i DOS
Fast jag kan ta en titt där en gång till.Sv: läser av mac adressen i DOS
Sv:läser av mac adressen i DOS
Sv: läser av mac adressen i DOS
Det jag får försöka göra är ett script som frågar efter vad textfilen ska heta och den skriver in mac adressen i den eftersom den skriver över allt om man skriver
<code>
nbmac > textfil.txt
</code>Sv:läser av mac adressen i DOS
mac2file.cmd
--------
<code>
nbmac > %1
</code>
Anropas <b>mac2file filnamn</b>
Du kan ju också slå ihop textfiler med +-operanden...Sv: läser av mac adressen i DOS
Försöker nu med ett litet C++ program
http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=250066&forumid=41&sum=1Sv: läser av mac adressen i DOS