Finns det något program som kan räkna antalet strängar i ett visst antal filer (välja manuellt eller alla i en katalog eller liknande)? i *nix-världen finns wc som är smidigt för att räkna ord, rader etc. Det går inte att ladda ner det där programmet. Fler tips? http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=9328&package_id=9393&release_id=490307 Nått wc hittar jag inte och find/findstr får jag inte att fungera riktigt. Ser inte heller att någon räkningsfunktion ska finnas i dom. wc.exe finns i katalogen \usr\local\wbin (i zippen) Ok, nu har jag hittat den. Däremot sket det sig i hur jag använder den. Verkar inte finnas nån vettig hjälp heller? <info> Hmm. Jag vill bara räkna en viss sträng, tex "hejsan", inte alla ord. Går det? Eller kan man kanske kombinera det med find/findstr som kan hitta vissa strängar? Missade att det var ett specifikt ord du var ute efter. Jag har inte Perl men det kan jag kanske skaffa. Går den där koden igenom alla filer? Och var anger jag vad den ska söka efter? grep (i samma paket) borde du kunna använda, typ: Notera dock att grep -c endast genererar en träff per rad.. Ok. Men det är nog tillräckligt bra för det jag ska göra ändå. Och det här visar hur mycket skit man får för sig att göra via programmering bara för att Windows saknar en hel del vettiga kommandon (och framförallt en riktig pipe).Räkna antalet strängar i filer
ThomasSv: Räkna antalet strängar i filer
har för mig att det ska finnas någon variant för windows också.
edit:
http://unxutils.sourceforge.net/Sv:Räkna antalet strängar i filer
gå via sourceforges projektsida så funkar detSv:Räkna antalet strängar i filer
http://downloads.sourceforge.net/unxutils/UnxUtils.zip?modtime=1172730504&big_mirror=0Sv:Räkna antalet strängar i filer
C:\Users\fredrik\Desktop>wc.exe --help
Usage: .\wc.exe [OPTION]... [FILE]...
Print line, word, and byte counts for each FILE, and a total line if
more than one FILE is specified. With no FILE, or when FILE is -,
read standard input.
-c, --bytes, --chars print the byte counts
-l, --lines print the newline counts
-L, --max-line-length print the length of the longest line
-w, --words print the word counts
--help display this help and exit
--version output version information and exit
Report bugs to <bug-textutils@gnu.org>.
</info>
Antar att det du är ute efter är
<info>wc -w filnamn</info>Sv:Räkna antalet strängar i filer
Om du har perl installerat kan du köra detta script, annars vet jag tyvärr inte.
<code>
$total=0;
$find_this=shift;
while (<>){
$total += s/\b$find_this\b//g;
}
print "$total\n";
</code>
spara som wc.pl, kör sedan
perl wc.pl din_söksträng fil.txtSv:Räkna antalet strängar i filer
grep -c "kakor" apa.txtSv: Räkna antalet strängar i filer