Enkel fråga säkert för er som kört och utvecklat i Vista ett tag : tja, har inte helkoll, men borde inte Här är resultaten jag fick. Nu är jag bara lite tveksam på termen Roaming, någon som vet vad det betyder i sammanhanget (Roaming user)? alltså dom där verkar funka jo... Tack för infon om Roaming, det var som jag trodde...och nej, jag hade inte tänkt använda de fasta sökvägarna, men att påpeka det gör ju ingen skada...:-) <b>Och var skall man spara datat om det handlar om inställningar generella för applikationen (oberoende av vem som är inloggad).</b>Var spara appdata i Vista
Var skall man för en WinForms-applikation spara en användares personliga inställningar, om man vill spara dem till en fil på disken. Och var skall man spara datat om det handlar om inställningar generella för applikationen (oberoende av vem som är inloggad).Sv: Var spara appdata i Vista
Environment.GetFolderPath(SpecialFolder.ApplicationData); // alternativt LocalApplicationData
samt
Environment.GetFolderPath(SpecialFolder.CommonApplicationData);
vara en bra gissning ?
Sv:Var spara appdata i Vista
// The directory that serves as a common repository for application-specific data for the current roaming user
Console.WriteLine(Environment.GetFolderPath(Environment.SpecialFolder.ApplicationData));
// Result : C:\Users\Per Hultqvist\AppData\Roaming
// The directory that serves as a common repository for application-specific data that is used by all users
Console.WriteLine(Environment.GetFolderPath(Environment.SpecialFolder.CommonApplicationData));
// Result : C:\ProgramData
// The directory for components that is shared across applications
Console.WriteLine(Environment.GetFolderPath(Environment.SpecialFolder.CommonProgramFiles));
// Result : C:\Program Files\Common Files
// The directory that serves as a common repository for application-specific data that is used by the current, non-roaming user
Console.WriteLine(Environment.GetFolderPath(Environment.SpecialFolder.LocalApplicationData));
// Result : C:\Users\Per Hultqvist\AppData\Local
Sv: Var spara appdata i Vista
Roaming profile torde betyda det att ifall IT konfat nätverket så att profilerna sparas nånstans i nätverket och sen används oberoende vilken dator du loggar in från. Dvs "maskin-ospecifik" men användar-specifik data. (Finns väl nog också i Xp ?)
Att du bör använda "konstanterna" istället för att hårdkoda sökvägarna behöver jag knappast påpeka.Sv:Var spara appdata i Vista
Sv: Var spara appdata i Vista
Det skulle jag också vilja veta. Common Application Data finns alltid, men problemet med den är att enbart administratörer får skriva dit. Läsa kan däremot alla användare göra.
Thomas