Jag ska köpa ny dator och undrar vilken Vista jag ska välja som motsvarar XP Professional? Det borde vara Vista Business eftersom det var den man fick uppgradera till gratis om man köpte XP Pro under en viss tid. Tack för svaret! :) Vad jag har hört så är anledningen till att man inte kan se på DVD-film i Windows Media Player i Business-versionerna att Microsoft då slipper betala nån typ av licens. Köper man till program så ligger väl antagligen den licensen i det programmet istället. I Home Premium och Ultimate kommer media center med och det innehåller licenser för att tex spela upp dvd. Ja det var just IIS som begränsade mig i XP Home och remote desktop måste jag ha då jag ibland jobbar hemifrån och måste koppla upp mig till jobbet via fjärranslutning och vpn.Vilken Vista motsvarar XP Professional?
Jag gjorde misstaget senast att köpa dator med XP Home vilket begränsade mig som jobbar mycket på fritiden med webbutveckling. Sv: Vilken Vista motsvarar XP Professional?
Jag har själv Vista Business och har inte märkt något som begränsar mitt arbete, men jag har förvisso inte testat nån annan Vista-version så Vista Home Premium hade kanske fungerat lika bra.
Vista Business är dock något mer företagsinriktad än XP Pro, tex kan man inte spela upp DVD-film i Windows Media Player (vad jag vet, har inte testat).
Ska man ha både nöje och arbete så är det nog Vista Ultimate som gäller.
Edit: På min bärbara så följde PowerDVD med så självklart finns möjligheten att tex se på DVD-film även i Vista Business, men då med tredje parts-program.
ThomasSv:Vilken Vista motsvarar XP Professional?
Hehe jag tyckte väl att det lät konstigt att man inte kunde se dvd film i business!!! Hade varit en konstig begränsning i så fall....Sv: Vilken Vista motsvarar XP Professional?
ThomasSv:Vilken Vista motsvarar XP Professional?
Andra skillnader mellen just Home Premium och Business är tex att Home Premium saknar IIS och kan inte anslutas till med remote desktop. Sv: Vilken Vista motsvarar XP Professional?