Jag har en bärbar dator med Windows Vista, antagligen i OEM-version. Windows kom installerat på datorn, tyvärr med hel drös extra småprogram som tillverkaren har lagt in. Tja, om nyckeln fungerar till en vanlig vista-dvd så.. Tanka hem en å kör så det ryker, ms lär inte ha några invändningar har jag för mig.. :) Frågan är bara om nyckeln (som står på/under datorn) fungerar med en vanlig Vista-skiva. Nyckeln fungerar med största sannolikhet inte. OEM-versioner brukar vara knytna till datorn, såväl media (CD/DVD) som nyckeln. Laglig ren installation?
Nyligen la jag in Windows Vista hos farsan också och hans dator som är betydligt sämre känns mycket kvickare, speciellt vid start och avstängning än min dator. Inte ens när min dator var ny så startade den upp speciellt snabbt.
Jag har inga skivor för Windows, utan det ska tydligen finnas en dold partition för att kunna återställa till ursprungsläget. Licensnyckeln står på datorn som vanligt.
Finns det någon möjlighet att få en ren Windows-installation (lagligt) med mina förutsättningar? Eller går det bara om tillverkaren ger mig en skiva med en ren installation (vilket jag antar att dom inte gör)?
/ThomasSv: Laglig ren installation?
Sv:Laglig ren installation?
Jag har råkat ut för att försöka installera om en bekants gamla Dell-dator vars hårddisk har dött och det gick inte med en "vanlig" XP CD med den nyckeln som stod på datorn utan vi var tvungna att leta upp den Dell XP CD som han fick med datorn.
Förmodligen måste du få en Vista-skiva från leverantören (brukar kunna gå att beställa för någon hundralapp).
/AndreasSv: Laglig ren installation?
Precis som Andreas så tror jag att det bästa är att kontakta tillverkaren och fråga om du kan få en riktig Vista-skiva. En del tillverkare skickar detta, andra inte. Det kan möjligtvis löna sig att säga att du "råkat" ta bort återställnings-partitionen. Då kanske de är mer villiga eftersom du inte har någon annan möjlighet att återställa systemet (eller så tycker de att du har dig själv att skylla...)