Jag har använt visual studio c# express ett tag för enklare utveckling av mindre program. Du skulle kunna använda virtual pc och installera vs på den. Den skulle i så fall kunna nås från alla användare. Dock är jag inte säker på om du ens får frågan vid installation av någon visual studio om det skall visas och köras för alla. Hej! Ett annat alternativ är att använda något annat program som bygger installationsfiler, Advanced Installer tex. Det är freeware i enklaste versionen och kan nog räcka för vad du ska göra (installera för alla användare, eller per machine som det heter på msi språk, alltså). Hej! Visual studio gör en msi setup med prerequisites som en setup.exe och en .msi fil. setup.exe kollar status på prerequisites och installerar det som inte redan är installerat och sedan kör den .msi filen. Namnet på .msi filen är hårdkodat i setup.exe filen. Verkar inte gå att kontakt Microsft för att fråga heller, då ska de lägga upp ett supportärende för flera tusen :(Vilken version av visual studio behövs?
Nu ska ett av de programmen installeras på en multianvändar dator. (Flera användare alltså). Vad jag har kommit fram till så fixar jag inte det med installations funktionen i express. Frågan är nu om det räcker att uppgradera till Visual Studio Standard Edition eller om jag måste ända upp till Proffesional Edition?
Någon som vet? I de jämförelser som görs på msdn:s sida så står det bara att det är olika nivåer av installationsfunktionalitet, har inte hittat i detalj vad som skiljer.
Någon annan lösning kan också vara välkommenSv: Vilken version av visual studio behövs?
Kolla om du inte på den andra profilen kan starta den där exefilen i alla fall - det borde rimligen fungera..Sv:Vilken version av visual studio behövs?
Jag var kanske otydlig. Jag vill alltså skapa en installation av mitt program med visual studio för att kunna användas av alla användare på en dator.
/P-ESv: Vilken version av visual studio behövs?
Du kan ju alltid prova: www.advancedinstaller.com/
/Ruben
www.rjjournal.netSv:Vilken version av visual studio behövs?
Ser inte helt fel ut, men jag måste upp till pro-versionen om jag fortfarande ska kunna ladda ner .NET vid behov vad jag kan se.
Då är ju prisläget jämförbart med Visual Studio Standard om nu det räcker till, någon som vet?
Testversionen man kan ladda ner var ju en pro ed så det hjälper ju inte att ladda ner var och en av dem för att testa tyvärr.Sv: Vilken version av visual studio behövs?
Jag gör installations paket av applikationer som kräver kundspecifik konfigurering och gör då ett nytt installationspaket för varje kund. För att slippa ha med prerequisites i alla installationspaket (.net läggs i release katalogen varje gång och tar upp ca 20Mb) så använder jag en setup.exe som kör prerequisites kollen och har alltid samma namn på .msi filen. På så sätt kan jag använda samma setup.exe fil som installerar .net vid behov och sedan startar .msi filen som är skapad från ett setup projekt utan prerequisites.
Vad jag vill komma fram till är att du kan göra en setup (.msi filen) med advanced installer tex och inte välja några prerequisites och sedan kan du använda en setup.exe som drar igång alltihop. setup.exe, som fungerar med din .msi fil, kan du kanske få från någon som har rätt variant av visual studio. Det räcker att denna är gjord för rätt prerequisites och rätt namn på .msi filen.
Fast det här kanske inte är helt i ordning med licenser och sådant? Vet faktiskt inte säkert?
/Ruben
www.rjjournal.netSv: Vilken version av visual studio behövs?
Ingen som vet skillnaden mellan Standard Edition eller Proffessional Edition när det gäller att skapa en installationsfil?