Jag har en ISO-fil med Windows som jag vill installera på en dator utan DVD-läsare. Datorn klarar av att boota från ett USB-minne och jag har även ett USB-minne av rejäl storlek (rent tekniskt en USB-minneskortsläsare + minneskort). http://www.eeeguides.com/2007/11/installing-windows-xp-from-usb-thumb.html Nej, jag testade den guiden igår eftersom den verkade hyffsat enkel, men det är Windows Server 2008 jag skulle installera och den där ville tydligen bara ta Windows XP. Den har jag också testat och det skiter sig vid punkt 5, då står det bara att partitionen är för stor för att få plats på minnet (eller nått sånt). Oavsett om jag specificerar en storlek eller inte. Jag lånade ett riktigt USB-minne men det blev tyvärr samma resultat så jag gav upp och satte i en DVD-spelare istället.Installera från USB-minne
Nu kommer dock problemet. Hur får man in ISO-filen på minnet så att det blir bootbart? Jag har kollat en massa guider på internet men alla inkluderar ju diverse sätt med en diskettenhet (göra en diskett bootbar och kopiera den till minnet, typ) och någon sån har jag inte.
Jag har fått ner ett program, Unetbootin, som lägger in valfri Linux-dist (ISO) som en bootbar installation på minnet och det fungerar bra, men det gick tyvärr inte att lura den att ta Windows-ISO:n.
Dock verkar ju principen fungera: Enkelt program + ISO = bootbart minne.
Hur ska jag enkelt kunna få in ISO-filen på minnet så att jag kan boota upp med den?
/ThomasSv: Installera från USB-minne
Borde fungera, gjorde det på min eee iallfall.. Sv:Installera från USB-minne
Svara
Sv:Installera från USB-minne
Kan ju kanske bero på att det är ett minneskort jag har och inte ett USB-minne, men det borde ju inte vara någon skillnad.
/Thomas