Jag har testat både att ladda ner installern från microsofts hemsida och att uppgradera via windows update. Hade faktiskt samma bekymmer i måndags då jag tvingades blåsa min gamla dator (2001) eftersom den inte vill snurra längre och upptäckte att den inte ville ta in IE7 i min "nya" XP-installation. Så jag hämtade hem IE8 beta istället - helt smärtfritt :o) Hej Jonas, Detta står i event viewern: I Internet Explorer 8 så finns något som kallas "Compatibility View". Med det kan du rendera sidan exakt som den såg ut i IE 7 (inkl. user agent). Jag har hört att IE8s IE7-läge inte rendereras exakt som 7an i alla lägen. Någon som kan verifiera ifall detta stämmer? Det jag kan komma på är skillnaderna mellan IE=7 och IE=EmulateIE7, den förstnämnda visar alla sidor i IE7 standards mode, även om de borde visas i quirks mode. EmulateIE7 tar hänsyn till det. Om man manuellt ställer in en sida att visas som IE7 är det då standard mode eller quirks? Eller kanske man får välja? Den fungerar som IE 7 gör, dvs antingen i quirks mode eller i standards mode (nåja, "standards" är väl att ta i när det gäller IE 7...). Tack :) Jag ska ge den ett försök senare idag :) Det verkar som att jag inte kan installera IE8 heller, precis samma fel. Då skulle jag rapportera in en bugg till pyttemjuk och formatera hårddisken för att sedan köra en nyinstallation av Windows. Men det är jag det. Jag googlade lite och såg att man inte kan installera 7an/8an om man har toolbars låsta i 6an (konstig bug). Låter som en sån bugg som bara kan komma till om man kodar under julfesten på jobbet. Aja, säga till hur det går och lycka till! Jo jävligt mysko bug, men iaf så fungerade varken eller. VIsserligen testade jag bara med IE 8 men eftersom dom har samma fel så antar jaga tt IE7 inte heller fungerar.Problem med att installera IE7
Jag kör XP pro med SP3.
Problemet är att när jag försöker installera får jag ett fel i stil med "Installationen misslyckades. Starta om datorn för att ta bort den halvfärdiga installationen." (Inte ordagrant eftersom jag sitter på jobbet nu och det är hemma jag har problemet.)
Någon som har haft liknande problem? Hur löste ni det?Sv: Problem med att installera IE7
http://www.microsoft.com/windows/Internet-explorer/beta/default.aspx
Lycka till!Sv: Problem med att installera IE7
Har du kollat i "event viewer"? Ett utförligare felmeddelande bör finnas där.
Mvh,
Mikael SöderströmSv:Problem med att installera IE7
Händelsetyp: Fel
Händelsens källa: Internet Explorer 7 Disk
Händelsekategori: Ingen
Händelse-ID: 4373
Datum: 10.1.2009
Tid: 10:29:34
Användare: Saknas
Dator: BLAIR
Beskrivning:
Det går inte att hitta en beskrivning för händelse-ID 4373 i källan Internet Explorer 7 Disk. Den lokala datorn har eventuellt inte nödvändig registerinformation eller meddelande-DLL-filer som behövs för att visa meddelanden från en fjärrdator. Kanske kan du använda flaggan /AUXSOURCE= om du vill se den här beskrivningen. Mer information om detta finns i Hjälp- och supportcenter. Ytterligare information: Internet Explorer 7; ie7; Registernyckeln för konfigurationen kan inte skrivas.
.
Jag vet inte ifall jag vågar installera IE8 eftersom microsoft inte brukar gilla "nergraderingar" vilket kan betyda att jag då inte får installera IE7an som jag behöver för att testa mina hemsidor.Sv: Problem med att installera IE7
Till höger om adressfältet så finns det en liten knapp med ett brutet dokument, klickar du där så får du sidan som IE 7.
Anledningen till att det här finns är för att många sidor är anpassade för IE 7, vilket kan leda till att många sidor ser felaktiga ut i IE 8. De som var snabba ute med IE 7 kanske minns att många sidor inte fungerade där då de var anpassade för IE 6. Genom att ha compatibility view så kan man nu få sidorna att se bra ut, trots att Trident (motorn i IE) är väldigt omarbetad med fullt stöd för CSS 2.1, några ARIA-funktioner, förbättringar med Ajax osv.
Ett annat alternativ om man kör IE 8 är att klicka på Ctrl+F12, vilket öppnar upp Developer Tools. Det är ett plugin som till stor del liknar Firebug. Där har du en meny där du kan välja att rendera sidan i olika lägen.
Om du vill att din sida skall renderas som IE 7 automatiskt trots att användaren kör IE 8 så kan du lägga till det här längst uppe mellan head-taggarna:
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=7" />
Det får IE 8 att rendera sidan som IE 7, vilket kan vara praktiskt om du har en stor sida, med en gigantisk CSS och inte har orken att anpassa sidan ännu en gång.
Hoppas det var till hjälp,
Mikael SöderströmSv:Problem med att installera IE7
Sv: Problem med att installera IE7
Mer info:
http://blogs.msdn.com/ie/archive/2008/06/10/introducing-ie-emulateie7.aspxSv:Problem med att installera IE7
Sv:Problem med att installera IE7
Skönt att man slipper anpassa sidorna även för IE8 också.Sv: Problem med att installera IE7
Sv:Problem med att installera IE7
/Mikael SöderströmSv: Problem med att installera IE7
Eller eventuellt om det inte fungerar läste jag också att det kan fungera om man installerar den i felsäkert läge.Sv:Problem med att installera IE7