Vi pratar tusentals bilder här, var och en måste manuellt croppas och resizas till en förutbestämd bredd och höjd (samma för alla bilder) och sparas ner i en mapp (även den samma för alla) dock ska dom ha manuellt angivna namn. En variant du skulle kunna göra om du har eller kan få tag på photoshop: Jag vet inte vilken budget du har men ett program som gör det du efterfrågar (plus lite till) är adobes lightroom 2 som jag själv använder mig av. Tack! Testar 30-dagarsperioden och det fungerar jättebra! Crop gör du om du vill beskära bilden ur ett speciellt perspektiv dvs du vill förmedla något med bilden. Detta är svårt att göra i batch. Däremot går det att ställa in vilken storlek du vill ha. Däremot om du vill göra resize så går det ypperligt att göra i batch. Jag vill inte croppa dom i batch utan jag gör det manuellt för varje bild. Under settings copy settings kan du bestämma vilken storlek Crop'en skall ha.Croppa, resiza, spara snabbt och enkelt, finns det något bra verktyg?
Så de manuella steg jag inte kommer ifrån är:
Hitta bilden (duh)
Resiza/croppa den (måste göras manuellt för att croppa rätt)
Ange filnamn
Det bästa förloppet skulle vara:
Leta upp alla bilder och lägg dem i en mapp.
Kör ett program som öppnar bilderna en och en i mappen, låter mig croppa/resiza dom samt ange ett filnamn och öppnar sedan nästa fil.
Just crop/resizedelen kan jag tänka mig förenklas genom att man får möjlighet att välja målstorleken och utifrån det får en selecttool med angiven aspect ratio (vad det nu heter på svenska). Så det ska egentligen bara vara att klicka och dra sen ska resten sköta sig själv.
Någon som vet ett program som uppfyller dessa kriterier? :)Sv: Croppa, resiza, spara snabbt och enkelt, finns det något bra verktyg?
Lägg alla bilder i en mapp, öppna dem en och en manuellt (eller typ 10 åt gången). Välj Crop-verktyget, men ställ in en specifik storlek, säg 100px*200px, rita ut hur du vill croppa, och spara. Den ändrar då storlek samtidigt, men fan vet vilken skalningsalgoritm den använder. Förmodligen vanlig bikubisk.
Känner du att du behöver mer kontroll över skalningen kan du istället använda typ 100cm*200cm i cropen, och spara ner filen.
Sen kör du en batchkörning på att ändra storlek bara.Sv:Croppa, resiza, spara snabbt och enkelt, finns det något bra verktyg?
Programmet är till för fotografer eller andra med behov av att hantera stora mängder med bilder.Sv: Croppa, resiza, spara snabbt och enkelt, finns det något bra verktyg?
Endast en liten detalj jag tycker är jobbig. Varje gång jag byter bild måste jag manuellt välja crop-verktyget, (inga problem egentligen, bara att trycka 'R'), men jag måste även manuellt ändra aspect ratio. Kan jag på något sätt få den att minnas den inställningen?Sv:Croppa, resiza, spara snabbt och enkelt, finns det något bra verktyg?
Du gör bara en bild som du vill ha den med vitbalans, storlek etc och sparar den ändringen. Därefter applicerar du ändringen på alla bilder med likartade "problem" och Voila, alla är ändrade.
OBS Lightroom är icke destruktiv vilket gör att du kan gå tillbaka och göra förändringar i efterhand utan att förlora ursprunget.Sv: Croppa, resiza, spara snabbt och enkelt, finns det något bra verktyg?
Det som jag har problem med är bara att varje gång jag går från en bild till en annan så "resettas" inställningarna för crop-verktyget så jag måste ställa in det igen.Sv:Croppa, resiza, spara snabbt och enkelt, finns det något bra verktyg?