Vilka olika internetprogram finns och som har någon större spridning? Det du kallar "internetprogram" brukar vanligen kallas webläsare eller browser. Jo så heter de ju, kom bara inte på namnet och tyckte "browser" var tramsigt. På mac gäller Safari i första hand på Linux gäller de du kan hitta här: Gå in på http://browsershots.org/ Där kan man se hur ens sida ser ut i olika browsers på Linux, Windows, Mac och BSD. Vad det sistnämnda är vet jag inte. Där står det också vad de olika browsrarna heter till de olika operativ systemen Jättebra. Fördelningen mellan de olika webläsarna beror nog väldigt mycket på vilken typ av besökar du har på sidan. Så det är nog lämpligt att titta på statistiken för en sida med likvärdig målgrupp som din egen. Går det på något sätt utläsa vilken webbläsare som anropat sidan? http-headers, men det är ingen speciellt säker källa, eftersom browsern själv bestämmer vad den vill skicka. Det finns en intressant historia bakom hur de olika browsertillverkarna påstår att de är varandra på lite olika sätt. Useragent finns, kolla på google hur du får ut den i asp. För att ge lite konkreta nummer, här är vad jag personligen tycker att det är värt att lägga ner på var och en av de större. > IE 6 och Chrome bör fungera till 80% Tackar för hjälpen.Vilka internetprogram finns?
Förutom IE, Mozilla / Firefox, Opera
Lever Netscape?
Och vilka behöver man kolla program om hur de blir på olika internetprogram?
utvecklar med VS 2008 asp.net
mvh RolandSv: Vilka internetprogram finns?
Förutom de du listade är det väl möjligtvis Google Chrome som gäller i Windowsmiljö.
/JohanSv:Vilka internetprogram finns?
Någon som har erfarenhet hur det tar sig ut på mac?
mvh RolandSv: Vilka internetprogram finns?
http://linux.about.com/od/softbrowser/Linux_Software_Web_Browsers.htmSv:Vilka internetprogram finns?
//JockeSv: Vilka internetprogram finns?
Finns det även någon form av statistik med ungefärlig fördelning mellan hur de är fördelade
t,ex, 50 % IE, 20% Firefox osvSv:Vilka internetprogram finns?
/JohanSv: Vilka internetprogram finns?
Sessionsvariabel etc. så man kan lagra sådant?
mvh RolandSv:Vilka internetprogram finns?
Sv:Vilka internetprogram finns?
(Det är en textsträng som skickas med ifrån webbläsaren, dock inte obligatorisk)Sv: Vilka internetprogram finns?
Firefox, Safari, Opera, IE 7 och IE 8 bör fungera till 100%
Opera är med där för att jag personligen använder opera, så när jag utvecklar ser jag till att det fungerar i den. Hur som helst, fungerar det i Firefox kommer det med störasta sannorlikhet fungera i Opera också.
IE 6 och Chrome bör fungera till 80%
IE 6 börjar kännas väldigt gammal, även om många använder det fortfarande. Jag tror det behövs en liten vink för att få dem att fatta att det är dags att uppgradera.
Chrome känns bara som en "shit en till webbläsare att stödja", det hade varit bättre om dom inte gjort den över huvudtaget. Men eftersom den använder samma html parser/renderare som Safari så borde det mesta fungera av sig själv. Tyvärr behandlar den ibland javascript och css-prioritering på sitt eget sätt.
Andra webbläsare kan du skita i, fungerar det så fungerar det. Om inte så är dom antagligen vana att det inte fungerar på andra sidor heller.Sv:Vilka internetprogram finns?
IE 6 är inte så noga med, bara det fungerar så är det bra. Chrome däremot, Chrome är bra. Lite kreativt nytänkande. Jag själv kör inte annat än Chrome ;)Sv: Vilka internetprogram finns?
Lägger fokus på de vanligaste, bör räcka.
mvh Roland