Testar om det finns någon Pinnacle kunnig här. Går det inte välja visa alla filer? Windows-tips: Tack för Era svar. Bara ett tips, har du utrymme så konventera om den till AVI utan omkodning. <b>Ja Ja det är ju ett djä.... trams bara för att jag kan se en .doc så betyder det inte att det är en videofilm. Ja, förstår hur du tänkte . <b> Men ! vid närmare eftertanke ! Inte om du vet hur mycket kvalite de är på mp4 filmen Kortfattat så är det Carsten försöker säga att du ska använda rå-format i alla steg förutom det sista då du har redigerat färdigt filmen. Är det bara en enda redigering så kan du givetvis spara i rätt format direkt. mmm... förstår nu det mesta och jag har fått till det med bra kvalitet.Pinnacle Studio
Jag kör version 9.4.3.
Jag har köpt bl.a mp4 licens. Men ! varför kan jag då inte Editer m4 filer ?
Dom kommer inte upp bland dom valbar som är .avi .mpg och .mp2 där saknar jag .mp4.
Har försökt kontakta deras support men det är lögn i helvete att komma åt dom.
(strul med user och lösenord)
Försök gärna någon och ställ denna fråga.Sv: Pinnacle Studio
Ett sätt är att tvinga den att läsa en MP4 fil genom att skriva filens namn och endelse typ filen.mp4
Kan vara så att du har köpt en licens att spara i formatet MP4 och inte öppna det?Sv: Pinnacle Studio
För att se alla filer i en öppna-dialog som inte har det alternativet, skriv *.* och tryck enter.Sv:Pinnacle Studio
Jag har nu forskat vidare och följande gäller som antydes.
Jag kan spara i mp4 format .
Men för att läsa in måste jag konvertera (WinFF) till avi och då gäller XVid mp4(avi)
Avi har jag nu lärt mig är bara en kontainer som kan innehålla vad som helst.
Finns det då en videocodec i avi filen så kan den köras av diverse visningsprog.
Jag har alltså fixat att ta in en mp4 från YouTube och kan redigera i mitt Pinnacle.
Tack för visat intresse.Sv: Pinnacle Studio
Varje gång du omkoder så förlorar du kvalite.
Bättre att du konventera den till AVI och den blir stor i så fall.Sv:Pinnacle Studio
Så har jag alltid också trott. Men !
Det verkar inte finnas ett val att göra "rå" AVI
Är det, det som kallas MS AVI ?
Som jag nu förstått så kan du lägga vad du vill i en AVI-fil och finns det codec för detta så funkar det.
Ang kvalitet så har jag flera val medium , optimalt.
Sen får man ju kolla x o y på sekvensen.Det är ju ingen mening att köra en 640*480 i 1024
Ju mer man rotar i en skit, ju mer luktar det ;-)
<b>För att se alla filer i en öppna-dialog som inte har det alternativet, skriv *.* och tryck enter.</b>
Ja Ja det är ju ett djä.... trams bara för att jag kan se en .doc så betyder det inte att det är en videofilm.Sv: Pinnacle Studio
</b>
Det skulle kunna vara det ;-)
Filändelsen bestämmer inte formatet, det gör innehållet.
Ibland har filer fel filändelse, och går då öppna på detta vis.Sv:Pinnacle Studio
AVI kan innehålla vad som helst. Bra om det är en körbar video.
Så var det med detSv: Pinnacle Studio
Det verkar inte finnas ett val att göra "rå" AVI
Är det, det som kallas MS AVI ?
</b>
Japp, vet inte varför de skriver så men så är det.
Spara den som rå format tycker jag, och som du skrev att var noga med om det är 4:3 eller 16:9 så bilden blir inte vrängd.
Har jobbat med videoredigering i över 5 år men fortfarande lär man sig nya saker hela tiden.Sv:Pinnacle Studio
Det kan ju inte vara någon mening med att göra "rå" AVI av något som redan är kodat mp4.Sv: Pinnacle Studio
Du ska ju bara ha den som arbetsfil när du importera filen i Pinnacle
Tänk så här
Skaparen gör den till ett viss format > Youtube conventera den till ett passande format för att visa > Du konventera om den så du kan arbeta med den > Du konventera om den till en passande slutformat.
Beroende hur bra skaparen är på video så kan det betyda att du får i slutändan en film som är konventerade och komprimerad i 4 gånger.
Det betyder ju kvaliten blir sämre om man komprimera den varje gång.
Det går ju komprimera den för att spara plats men aldrig åt andra håller för att få bättre kvalite.
Min tanke är ju bara att du inte ska få sämre arbetsfil än vad du behöver.
Fast detta är ju bara mina tankar.Sv: Pinnacle Studio
/ThomasSv:Pinnacle Studio
Det blev XVid 16*9mp4.avi (nåt sånt blev det)
Tack för bra support