Hejsan, Jag har gjort en del program som löser detta. Hur är det tänkt att du ska räkna? Om de ligger "i linje", dvs punkterna har samma x-värde eller samma y-värde så är det inte så svårt, men hur hade du tänkt dig om det är på "diagonalen"? Hej, igen, tack för snabba svar. Jag sitter på jobbet just nu så har inte kollat programmen du nämnde sven. Det ultimata, förutsatt att jag har fria händer är: Ok jag tar mig an problemet som sysselsättningsterapi. Gjorde detta, stödjer bara en enda skärm dock, det kan du fixa själv... Tack Pontus! Det var precis något sånt jag var ute efter! Den var goooooooo Pontus. Skippar mitt projekt, skulle gjort på samma sätt ;-) Jag gjorde den i brist på bättre att göra, så den låg inte o väntade, mapparna o filerna skapar visual studio på egen hand så jag bryr mig inte, gillar ju .net... En liten anmärkning på ditt alster. DVS om någon frågar .Det blev 480 pixel hur många cm/mm är det. nej den frågan går inte att besvara främst pga 3 orsaker: mmm... så är det, men Pontus får beröm för en elegant lösning. Vet man skärmens storlek och upplösning borde man väl kunna ta reda på längden i cm/tum. Upplösningen är jag säker att man akn få ta gpå men hur är det med skärmstorlken? Hur gjord edu Pontus? >Vet man skärmens storlek och upplösning borde man väl kunna ta reda på längden i cm/tum. Det är rätt enkelt, skärmen har en upplösning mätt i ppin (pixels per inch) och den är inviduell för både y och x-led, man räknar alltså ut antalet pixlar mellan pos 1 och pos 2 och omvandlar antalet pixlar till tum för att sedan omvandla det måttet till meter, millimeter eller whatever... Så är det ju. Men ! dina mått stämmer ju inte på min och Jonas skärm. Måtten stämmer inte alltid på grund av många faktorer, du har dotpitch (avståndet mellan pixlarna) som du inte har någon aning om, du har skärmjusteringsmöjligheter (du kan göra den synliga arean bredare och smalare) du har tillverkningstoleranser på skärmen och så vidare. På min hemmaskärm stämmer måtten knappt alls (ungefär en cm fel) men på min jobbskärm stämmer dom inom tiondelen av en mm.Mäta längder (px) på skärmen?
vet någon ett bra program för att snabbt och enkelt mäta antalet pixlar mellan 2 punkter på skärmen?
Behöver fungera för Windows 7, 32bit.Sv: Mäta längder (px) på skärmen?
Inte exakt pix>pix men det ligger ju i botten.
Man får använda 2 X Y värde Till från.
Cirkelmatematik
Radianer vs Grader
Polära<-->Ortonormerade koordinater .
Kolla om du får ut något av
Programarkivet:Cirkel matematik Radar (klicka någonstans i radarbilden)
Programarkivet:Kompass
Programarkivet:GPS Waypoint
Programarkivet:Polygon beräkna Area
Api GetPixel tror jag så här på flygande hand är lösningen.
Jag kan som hobbyterapi skruva ihop ett fungerande förslag.
Hur tänker du markera pkt1 XY resp pkt2 XY (med musen eller ?)Sv: Mäta längder (px) på skärmen?
/JohanSv:Mäta längder (px) på skärmen?
Programmet körs i bakgrunden.
Genom att t.ex. shift+ctrl+click skapar man första punkten.
Sedan klickar man igen där andra punkten ska vara. Eller eventuellt drar musen till andra punkten medan man fortfarande håller in knappen. Den lösning som är enklast.
Längden dyker upp någonstans på skärmen i x sekunder och försvinner.
En trevlig extrafeature skulle vara att man kan hålla in shift när man lägger ut andra punkten för att få den i höjd eller bredd med första punkten likt photoshop när man drar en linje.
Jag är inte så bra på matematik men tycker inte att det borde vara så svårt att få fram längden på en diagonal linje. Man tar väl bara höjdskillnad + breddskillnad / 2 om jag minns rätt från skolan.
Främsta användningsområtet för mig är webben eftersom jag jobbar mycket med hemsidor och ofta behöver veta hur långt ett visst avstånd är. Det jag gjort nu är att ta en screenshot och beskära den biten jag vill vill mäta. Minst sagt en invecklad lösning.Sv: Mäta längder (px) på skärmen?
Koll om det nu blir en diagonal så är du väl egentligen bara intresserad av
X koordinaten resp Y koordinaten. (Inte hypotenusan , eller ?)Sv: Mäta längder (px) på skärmen?
Programarkivet:Mått mellan två punkterSv:Mäta längder (px) på skärmen?
Tack till dig också Sven som var villig att ta dig an projektet. Om du redan satt igång så får du självklart visa resultatet.Sv: Mäta längder (px) på skärmen?
Låg den bara och väntade ?
Djä... massa mappar och filer för ett så relativt simpelt proj.
Detta djä.. .net
Undrar hur .6 pixel ser ut ex. 147.6 pix ;-)Sv:Mäta längder (px) på skärmen?
Sv: Mäta längder (px) på skärmen?
Det finns ingen korrelation pixel vs mm och inch.Sv:Mäta längder (px) på skärmen?
Den frågan går inte att besvara. Om inte ! ?Sv: Mäta längder (px) på skärmen?
1) beroende på proportionen mellan höjd och bredd på användarens
skärmupplösning, så kan en pixel te sig t. ex. högre än bred.
2) och även om en pixel nu skulle vara lika bred som hög ur betraktar-
perspektiv, så kommer säg en diagonal linje med x antal pixel
att vara 1.41 ggr längre än sin lod/vågräta motsvarighet
3) lägg därtill tandningsfenomenet som uppstår när ritmetoden renderar
2 pixel på samma rad/kolumn som kompromiss för ett icke existerande
mellanliggande alternativ i kombination med en strävan att hålla ihop
linjen så att inga mellanrum finns mellan de enskilda punkterna.
eller hur?Sv:Mäta längder (px) på skärmen?
Sv:Mäta längder (px) på skärmen?
>Upplösningen är jag säker att man akn få ta gpå men hur är det med skärmstorlken? Hur gjord edu
>Pontus?
Bara informationen att avståndet är 480 pixlar är inte tillräckligt för att avgöra antalet mm. Man måste antingen veta hur många pixlar det är i x och y-led eller veta vinkeln.
Varje skärm har en pixel-densitet (ska nog egentligen heta upplösning men det är upptaget för totala antalet pixlar på skärmen). Densiteten mäts i DPI. Skärmen jag sitter vid nu har 96DPI, min bärbara har 88DPI och mobilen ungefär 150DPI. Storleken på skärmen saknar betydelse. LCD skärmar har kvadratiska pixlar.
Nu är det dock inte alltid så att en pixel i windows är samma sak som en pixel på skärmen. Min skärm här har 1680x1050 pixlar men det fungerar naturligtvis att ha andra skärminställningar i windows även om det ser konstigt ut.
(Sen kan man berätta för windows vilken DPI skärmen har så att teckensnitten får rätt storlek, dvs att zoomning 100% i word är lika stor på skärmen som på utskriften)Sv:Mäta längder (px) på skärmen?
Sv:Mäta längder (px) på skärmen?