Kan man ha flera versioner av samma webbläsare installerad? Det är helt beroende på vilket operativsystem och vilka webbläsare man pratar om! Ibland går det och ibland inte! Varför olika versioner av samma webbläsare? Hur många är det som sitter på en gammal Netscape 4.x eller Explorer 4.x idag egentligen? Alla senare versioner av samma webbläsare fungerar ju i stort sett på samma sätt. Nu för tiden ser ju till och med sidorna nästan likadana ut i både NN, IE och Mozilla. Det är ju framförallt när det gäller DHTML och JavaScript/JScript som de skiljer sig åt. Tja Jag vet inte hur det är med IE men jag har iallafall flera versioner av NS installerat typ 4.79 och NS 6.2 (fast frågan är ju om det är olika versioner eller olika program).... > <b>Varför olika versioner av samma webbläsare? Hur många är det som sitter på en gammal Netscape 4.x eller Explorer 4.x idag egentligen?</b> Vad är VMWare för något och hur används det ?? http://www.vmware.com/Samma webbläsare fast olika versioner
Jag skulle vilja kunna testa sidor i olika webbläsare samt olika versioner av dessa.Sv: Samma webbläsare fast olika versioner
Om man jobbar med utveckling och man har råd med att införskaffa programvara så är VMWare en utmärkt lösning på problemet. Då kan du installera flera olika operativsystem i olika "fönster", alla med varsin version av webbläsare.Sv: Samma webbläsare fast olika versioner
Hej
>>Om man jobbar med utveckling och man har råd med att införskaffa programvara så är VMWare en utmärkt lösning på problemet.
Håller med fullständigt... Helt fantastiskt bra hjälpmedel för alla typer av utvecklare.
//freddaSv: Samma webbläsare fast olika versioner
Undviker man DHTML och JavaScript/JScript så mycket som möjligt eller skriver DHTML och JavaScript/JScript som fungerar i alla webbläsare så är det ju inte heller nåt problem. Jag tycker att det räcker om sidan ser bra ut med senaste versionen av respektive webbläsare. Vill användarna däremot använda en gammal buggig webbläsare får dom nästan skylla sig själva. Vet inte om nån håller med mig men det kommer ju nya versioner för att de gamla inte håller måttet.
Vem vill t.ex. köpa en bil idag med likadan motor som det fanns i de första bilarna som tillverkades? Inte heller är det många som installerar Windows 1.0 på sin dator. Detta resonemang kan man föra över på i stort sett allt man använder. Hoppas att det kommer fler kommentarer kring detta så att vi får veta vad alla andra tycker.Sv: Samma webbläsare fast olika versioner
Krävs det inte att du har licenser för dom program du kör i din VMWare... Borde väl bli en win licens för varjedu kör..
:)
/jonberSv: Samma webbläsare fast olika versioner
Känns mer som olika program än olika versioner.Sv: Samma webbläsare fast olika versioner
Det kan ju vara så att man har krav på sig från kund. Exempelvis så tror jag att de flesta Internetbanker stödjer NN4*, och då måste ju de utvecklarna kunna testa där också!
> <b>Alla senare versioner av samma webbläsare fungerar ju i stort sett på samma sätt. Nu för tiden ser ju till och med sidorna nästan likadana ut i både NN, IE och Mozilla. </b>
Stämmer bra det! Och det är därför jag påpekar detta så ofta! Om man följer standarden så behöver man inte utveckla olika sidor för de nyare läsarna längre. Men de sk. "webbdesigners" tror fortfarande att man lever i tiden då IE4 och Netscape Navigator 4 konkurrerande. Sorgligt men tyvärr alltför ofta sant!
> <b>Det är ju framförallt när det gäller DHTML och JavaScript/JScript som de skiljer sig åt.</b>
Och inte ens här är det så långt mellan IE6, Mozilla 1.3b och Opera7 längre!
> <b>Vill användarna däremot använda en gammal buggig webbläsare får dom nästan skylla sig själva. Vet inte om nån håller med mig men det kommer ju nya versioner för att de gamla inte håller måttet.</b>
Instämmer helt med dig!
Men, ibland så kan en utvecklare få ett uppdrag som innebär andsra saker. Exempelvis så kan en webbutvecklare få i uppdrag att bygga en site som fungerar med IE4, efter som att det är den senaste versionen Microsoft släppt för UNIX. Så hos vissa kunder kanske det är ett krav för intranätet.
Inget jag gillar, men ett levande exempel. Och därför är VMWare ett utmärkt verktyg i sådana cituationer!Sv: Samma webbläsare fast olika versioner
Finns någon testversion att hämta och var? Sv: Samma webbläsare fast olika versioner
Man skapar virtuella maskiner med det.