Har lagt över några filmer från en DV-kamera på datorn. Problemet är att filmerna tar så jätte mycket plats på hårddisken uppemot 10Gig. Undrar vilket format man ska göra om dom till och med vilket program. Vill helst bibehålla så bra kvalitet som möjligt. för kvallite så ska du välja avi som format.. men filmen kan bli stor XorXaX: Var in och kollade lite, jag hade planer på att köra DivX först men det försämar ju tyvärr kvaliteten ganska mycket. MixMax: > har du några tips på bra gärna gratis eller iaf billiga program? för att bränna den till vcd klarar nog alla brännarprogram av.. Hjorten: Tycker inte att det brukar vara så bra kvalitet på DivX filmer, mina filmer ska helst kunna visas med projektor med bra kvalitet. > Tycker inte att det brukar vara så bra kvalitet på DivX filmer, mina filmer ska helst kunna visas med projektor med bra kvalitet. Hej, SVCD får det väl bli då. Jag vet att om du ska använda den och köra i en dvd/tv så måste du ändra storleken. Kommer inte ihåg detta i huvudet. får titta i helgen så ska du fåGöra om filmformat
Tack på förhandSv: Göra om filmformat
men om du planerar att ha filmen som vcd så måste du konventera om den till mpgSv: Göra om filmformat
MixMax: Ok... har du några tips på bra gärna gratis eller iaf billiga program? Vill helst kunna bränna filmerna på cd senare men det är inte huvudmålet.Sv: Göra om filmformat
> för kvallite så ska du välja avi som format
Snarare så att personen ska välja mellan DivX och XviD
om det ska vara avi.Sv: Göra om filmformat
En kompis använder VirtualDub (www.virtualdub.org),
och encodar till DivX (www.divx.com/divx välj Free (utan spyware)).Sv: Göra om filmformat
Nero är annars ett trevligt brännarprogram...
För att konventera till mpg finns det så mycket att välja så det
är svårt att säga vad du ska använda.. sök på download.com efter
ett som du tycker passar dom krav du har...Sv: Göra om filmformat
MixMax: Jag får väl forsätta titta runt lite, tänkte bara slippa kolla igenom alla B-program som finns.Sv: Göra om filmformat
Proffsrippar som är "DivX:ade" alt. "XviD:ade" brukar ha ruskigt bra kvalitét,
privatrippar är oftast sämre eftersom dom inte görs "korrekt".
Gör du om en VHS-film till DivX så blir det genast sämre kvalitét än
om du skulle rippa en DVD-film till DivX.
I VirtualDub så behöver du inte använda DivX-encodern,
det var bara ett exempel.
Ska dom visas på projektor skulle jag nog försöka med VCD/SVCD.Sv: Göra om filmformat
Kolla in : http://www.dvdrhelp.com och läs mer om SVCD(förmodligen det format som du bör välja)
Och för att konvertera filmer till SVCD rekommenderar jag TMPGEnc, utmärkt program.
/MichaelSv: Göra om filmformat
Skulle man kunna få en snabb genomgång hur man använder TMPGEnc??
Inställninger, lämplig framerate osv.Sv: Göra om filmformat
dom uppgifternaSv: Göra om filmformat
HEJ!
Jag har provat att bränna mina DV filmer i NERO (SVCD).
Tycker att kvaliten blir riktigt dålig. SCVD har ju mycket mindra antal pixels.
Har även provat tmpgenc och tycker att man även där tappar MYCKET i kvalitet.
Jag tror att det är i DVD-format man skall bränna DV. Dessa har samma antal pixels så då blir det ingen kompromiss.
/Alexander