Hej hej!! Hmm.. du tänker inte på nollmodemskabel antar jag? detär ju en kabel mellan två seriellportar... jag har själv funderat på exakt samma sak, går det att koppla ihop två modem???? Hej, jag ska frångå mina principer att aldrig ifrågasätta nått innan man ger svaret på det någon vill, VAD ska du göra? Nollmodemkabel vet jag funkar, men det vill jag inte använda.. En sidorfråga då: Hur fungerar det med modem egentligen? Räcker det inte med att bara öppna och sedan skicka data? Eller är det värre? ;) Kanske kan ni använda telnet till detta? den går att köra genom en comport vet jag, så sitter modemet där o skickar det vidare till datorn man telnet:at så kanske. mmm, vi vet oxå att det funkar, men vi vet inte riktigt hur vi skall göra =) Jag tror inte det går pga det finns ingen spänningsmatning till linjen. Det går iaf inte att bara öppna och skicka data mellan två modem. Modemen måste synkroniseras med varandra först! Det är det de gör när det tjuter som värst när man ringer upp med modem! (om man har ljudet på). Efter detta växlar modem till att skicka data istället för tonsignaler. MYCKET INTRESSANT! Tackar David och självklart er andra oxå.. Jag har också funderat, och funderar vidare, på detta.Modem till Modem!!
nån som vet hur man gör för att koppla ihop två modem så att dom fungerar som ett nätverk? Jag vet att man ska använda hyperterminalen, men jag vet inte vad man ska göra för inställningar m.m.
vore tacksam för snabbt svar
mvh
//JonnieSv: Modem till Modem!!
2 modem till varandra låter knepigare...
Jag kan bara gissa...
Korsa en telelina (den mellan modem o väggkontakt) .. hur man gör detta vette gudarna...
Sätt den mellan de två modemen...
Sen får man manuellt skicka koppla upp kommandon (&AT kommandon) ... har mycket svårt att tänka mig att detta kommer fungera.. men det är det enda jag kan komma på...
Säker på att du vet att man kan koppla ihop 2 modem? varför ska du göra det?Sv: Modem till Modem!!
Naturligtvis är det oändligt mycket enklare (och vanligare) att använda nollmodem som föreslås ovan....
Åter till saken....
När man vanligtvis ansluter via modem, t.ex. till Internet, så ringer ju modemet upp först, det måste alltså finnas en kopplingston, och en växel....
Ett annat modem kan ju i sin tur svara på inkommande samtal......
Problemet ligger ju i att man inte vill gå via telenätet, man har liksom inte växelns funktioner, så det första modemet kan inte ringa upp....
Man måste alltså använda en annan metod, troligen utöver de funktioner som finns i datorn ?????????
Ojojoj, nu skrev jag bara vad jag tänkte här....
Är det någon som vet om detta är möjligt över huvud taget?????
/DavidSv: Modem till Modem!!
För mig låter det som nätverkskort o kabel funkar? :)Sv: Modem till Modem!!
Jag en kompis har fått i uppgift av våran lärare att försöka klura ut om det går att koppla ihop två datorer via modem, men vi är inte säkra på det funkar.
Vi vill på nått sätt få ena datorn att agera som en växel som skickar "ring" signalen och den andra datorn skall svara. (utan kopplingston)
som sagt, vi vet inte om det funkar.. men vi tänker inte ge upp tills vi själv märker att det inte funkar.
så om ni kanske kan komma på nåt som kan funka så är det enormt mottaget från våran sida =)
mvh
Sv: Modem till Modem!!
/B-spåneriSv: Modem till Modem!!
Sv: Modem till Modem!!
Däremot har Westermo "modem" för modem <-> modem.
Typ ett RS232/Strömslinga - KABEL - Strömslinga/RS232.Sv: Modem till Modem!!
En teori:
Alltså måste först låta det ena modemet ringa upp det andra.... Man kan inte bara öppna för kommunikation.
Det där med strömmatningen är ju också något som måste begrundas.....
Mycket intressant det här!
EDIT
Nu hade jag fel, se nästa inlägg =)Sv: Modem till Modem!!
Läs det korta avsnittet "Direkt Modemkoppling" på sid 6 i denna PDF!!!
http://www.chl.chalmers.se/~e3mahdi/let7220102/SeriellModem_bilaga.pdf
(sorry, kan inte taggarna för att göra en klickbar länk, du får klippa och klistra!)
Därmed vet vi:
*Det är möjligt att koppla ihop två modem!
*Det behövs ingen uppringning som jag tidigare trodde i föreg. inlägg
*Detta fungerar med de flesta modem (alltså inte alla)
*Man ska använda kommandot &L1 (Vad nu det innebär)
Nu får vi forska vidare i hur vi ska lösa detta rent praktiskt!
EDIT
Hittade denna sida....
http://www.tldp.org/HOWTO/Leased-Line-2.html
Där beskrivs hur man gör, man jag är ännu inte helt med =)Sv: Modem till Modem!!
Ni har varit till mycket stor hjälp. nu är det bara att spåna vidare och testa sig fram.
nu jäklar ska läraren få se :D, han kommer avguda mig och min kompis i framtiden *muahahaha* =)
mvh
Om du kommer fram till en lösning, så är jag mycket intresserad av att få höra lite kort om den!
/David